Clicky


65-plus buschauffeurs niet welkom bij Arriva?

65-plus buschauffeurs niet welkom bij Arriva?
20-01-2015 16:28 | Algemeen | auteur Marcel van der Voort

ROOSENDAAL - "Ik ben als 65-jarige buschauffeur niet meer welkom achter het stuur bij Arriva", meldt een chauffeur die nog graag passagiers wil vervoeren door Brabant. Hij maakte via een uitzendbureau zijn uurtjes, maar dat is nu voorbij.

De chauffeur reed aanvankelijk voor Veolia. Arriva doet, na een recente aanbesteding, in een groot deel van Brabant nu het busvervoer, dus kwamen er veranderingen. "Begin december moest ik mijn Veolia spullen inleveren en een week later volgde een 0-uren contract van Arriva. Dus haalde ik mijn tas en andere papieren op."

"Ik zou eind december mijn eerste rit rijden. Helaas hoorde ik niets van de planning. Ik ben gaan informeren en vernam dat CNV Vakmensen het niet wilde dat 65-plussers zouden gaan rijden. Bij Arriva hebben ze geprobeerd om de 65-plussers aan het werk te houden, maar dat mislukte."

"Deze maatregel geldt voor de Arriva-vestigingen in Roosendaal, Bergen op Zoom, Breda, Waalwijk, Tilburg, Uden en Den Bosch. Het is belachelijk dat gezonde chauffeurs die nog willen en kunnen werken op deze manier aan de kant gezet worden."

"Ik ben ruim 65 jaar, maar er zijn ook chauffeurs die tot hun 66ste moeten werken. Waar kunnen die terecht voor hun verdere inkomen?", besluit de chauffeur die popelt om weer achter het stuur te kruipen.

Verweerd tegen 65-plussers

Bestuurder Evert-Jan van de Mheen van CNV Vakmensen legt uit: "Wij merkten dat in eerste instantie wel 65-plussers werden ingezet. Wij hebben ons daar tegen verweerd, want het was niet de afspraak. De reden is dat veel jonge uitzendkrachten thuis zitten als de 65-plussers worden ingezet. Dat gaat ten koste van die mensen."

"De keus voor de jonge buschauffeurs komt van onze leden. 65-plussers worden vooral ingezet omdat ze goedkoper zijn. Dat schiet in het verkeerde keelgat bij jonge mensen die ervan moeten leven. Wij vinden het belangrijk dat de jongere buschauffeurs vastigheid krijgen, zover je het vastigheid kunt noemen."

"Ik kan mij voorstellen dat 65-plussers graag een centje willen bijverdienen. Maar in het algemeen hebben deze gepensioneerde buschauffeurs een redelijk pensioen", zegt Van de Mheen tenslotte.

Alleen vaste mensen

"De jongere uitzendkrachten hebben vaak geen andere bron van inkomsten. Die moeten het eerst in aanmerking komen om voor Arriva te rijden", vindt ook bestuurder Marlies Peeters van FNV Bondgenoten.

"Bij de nieuwe aanbesteding heeft Arriva zelfs gezegd dat ze alleen met hun vaste mensen wilden gaan rijden. En dus niet met uitzendkrachten. Wij zijn daarover gaan onderhandelen. Naast hun eigen personeel doen ze zo nodig een beroep op de parttimers. Dus ophoging van uren in kleine contracten; tijdelijk jaarcontractanten langer aan het werk houden en daarna uitzendkrachten inzetten."

"Feit is wel dat de dienstregeling overal is versoberd. En er niet veel uitzendkrachten nodig zijn. Er zijn al veel mensen naar huis gestuurd", stelt ze.

Afspraken gemaakt

Namens busbedrijf Arriva reageert perswoordvoerder Hedwig Dijkstra: "Onderdeel van de implementatie is het Artikel 40-overleg tussen Arriva, Veolia en de vakbonden. In dit overleg zijn afspraken gemaakt over de overgang van het personeel van Veolia naar Arriva. Conform deze afspraken worden de medewerkers ingepland."

"De volgorde van de gemaakte afspraken over de inzet van medewerkers: Eerst is er gekeken op welke vestigingen we hoeveel medewerkers nodig hebben; vervolgens kunnen medewerkers worden overgeplaatst als ze hier belangstelling voor hebben; als derde wordt meegenomen hoeveel uren medewerkers meer willen werken en daarna worden de uitzendkrachten die al langere tijd werkzaam zijn aangenomen."

"Als laatste wordt er gekeken naar de inzet van uitzendkrachten en 65-plussers. Het is dus niet zo dat 65-pussers niet meer worden ingezet, maar eerst wordt er gekeken naar bovengenoemde volgorde van afspraken die zijn gemaakt met de vakbonden."