Clicky


NACO wint miljoenentender voor het ontwerpen van de airside van de nieuwe luchthaven van Mexico-Stad

NACO wint miljoenentender voor het ontwerpen van de airside van de nieuwe luchthaven van Mexico-Stad [+foto]
16-01-2015 20:26 | Zakelijk Nieuws | auteur De Redactie

AMERSFOORT – NACO, Netherlands Airport Consultants, onderdeel van Royal HaskoningDHV, maakt deel uit van de joint venture die de grote tender heeft gewonnen van Grupo Aeroportuario de la Ciudad de México voor het ontwerpen van de luchtzijdige infrastructuur van de nieuwe internationale luchthaven van Mexico-Stad, één van ’s werelds grootste luchthavens.

Het team gaat de start- en landingsbanen, taxibanen, platforms en bijbehorende gebouwen ontwerpen. Dit is NACO’s tweede grote project voor deze luchthaven nadat het vorig jaar, samen met Foster + Partners en FR-EE, het contract voor het ontwerpen van de passagiersterminal binnenhaalde. Eerder deze week maakte het Mexicaanse ministerie van Communicatie en Transport bekend dat de €72 miljoen tender van deze joint venture als winnaar uit de bus is gekomen.

Voor deze prestigieuze opdracht werkt NACO samen met haar Royal HaskoningDHV-collega’s en de Mexicaanse ingenieursbureaus Grupo TADCO en Grupo SACMAG. NACO heeft ruime, wereldwijde ervaring met het ontwerpen van luchthavens. Gecombineerd met de hydrologische en geotechnische expertise van Royal HaskoningDHV, is het projectteam in staat om integrale expertise te leveren voor dit uitdagende project.

De nieuwe luchthaven vervangt de huidige luchthaven die aan zijn maximumcapaciteit zit en zal een van de grootste ter wereld worden. Voor de projectlocatie van 44 vierkante kilometer ontwerpt NACO drie start- en landingsbanen die geschikt zijn voor het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de A380, inclusief alle bijbehorende taxibanen, platforms en gebouwen. De eerste fase heeft een capaciteit van 50 miljoen passagiers per jaar, vergelijkbaar met Amsterdam Schiphol, Singapore Changi of JFK.

Mijlpaal

“Mexico is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld en maakt een snelle economische groei door”, aldus Kjell Kloosterziel, projectdirecteur bij NACO. “We zijn er trots op samen met onze Mexicaanse partners te mogen werken aan dit project, dat niet alleen voor Mexico-Stad maar voor het hele land een mijlpaal is.”

Terreinomstandigheden

Nederlandse kennis en ervaring zullen goed van pas komen gezien de locatie van de luchthaven: het drooggevallen Texcocomeer. Tijdens het regenseizoen staan grote delen van dit gebied een paar maanden onder water. De combinatie van een zachte bodem en grondwaterextractie heeft grote verzakkingen tot gevolg. Sommige gedeelten zakken momenteel zo’n twintig centimeter per jaar, terwijl ze sinds de jaren zestig al ruim vijf meter gezakt zijn.

“We gaan de bodem, de waterhuishouding en de overstromingsrisico’s uitgebreid bestuderen, om tot een veilig ontwerp te komen van alle start- en landingsbanen en andere civieltechnische werken in dit voormalige meer”, aldus Rudolf Mulder, projectmanager bij Royal HaskoningDHV.