Clicky


Veel overtredingen in de transportmiddelenindustrie

Veel overtredingen in de transportmiddelenindustrie
08-01-2015 10:22 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

DEN HAAG - Circa 83% van de gecontroleerde bedrijven die transportmiddelen maken werkt nog steeds onveilig. Dit concludeert de Inspectie SZW na controles in 2013 en 2014. Bij twee van de drie gecontroleerde bedrijven was al eerder een overtreding geconstateerd.

Bij de bedrijven gaat het onder andere om: fietsfabrikanten, carrosseriebedrijven die vrachtwagens en opleggers maken, bedrijven die (onderdelen van) vliegtuigen bouwen of vervoersmiddelen voor personen met een fysieke beperking.

Meer overtredingen

De Inspectie SZW heeft 241 bedrijven geïnspecteerd. In totaal zijn 1015 overtredingen geconstateerd. Het betreft een groep bedrijven die risicogericht is geselecteerd. De inspecties zijn daarom niet representatief voor de hele sector.

De geïnspecteerde bedrijven bestonden voor ongeveer tweederde uit bedrijven waar de Inspectie SZW in 2008 al langs is geweest. Bij de bedrijven waar toen een overtreding was geconstateerd, is de Inspectie teruggekomen. Hieruit bleek dat bedrijven niet veiliger zijn gaan werken, maar dat er juist meer overtredingen zijn aangetroffen. Bij slechts 13% van de bedrijven waren de arbeidsomstandigheden in orde.

Gevaarlijke stoffen

De helft van de overtredingen betrof het gebrek aan machineveiligheid. Daarbij gaat het voornamelijk om machines waarvan de bewegende delen niet (voldoende) zijn afgeschermd, zoals bijvoorbeeld zagen en boormachines. Ook werden de machines niet of niet genoeg gekeurd.

Aanwezige gevaarlijke stoffen waren verder niet, of onvoldoende, in kaart gebracht. Hierbij is in het bijzonder gelet op de blootstelling aan Vluchtige Organische Stoffen (VOS) zoals oplos- en verdunningsmiddelen. Deze stoffen kunnen vanuit de longen in het lichaam komen met alle schadelijke gevolgen van dien. Bij de inspecties zijn meerdere malen open vaten met dit soort stoffen aangetroffen. Daarnaast werd er in binnensituaties gewerkt met vorkheftrucks. De dieselmotorenemissie (DME) die hierbij wordt uitgestoten is kankerverwekkend.

Conclusies

De gecontroleerde bedrijven krijgen de kans om zich te verbeteren. De Inspectie SZW zal opnieuw langsgaan bij de bedrijven waar overtredingen waren. Wanneer er geen verbetering is, krijgen de bedrijven steeds hogere boetes en blijft de Inspectie SZW langsgaan tot men gezond en veilig werkt.

Met sociale partners zijn afspraken gemaakt om beschikbare hulpmiddelen, zoals de zelfinspectietools en verbeterchecks ontwikkeld door 5xbeter, beter onder de aandacht te brengen.