Clicky


Chauffeurs AB Texel moeten uren reizen naar nieuwe standplaats

Chauffeurs AB Texel moeten uren reizen naar nieuwe standplaats
05-01-2015 20:02 | Transport | auteur Marcel van der Voort

GRONINGEN -  "Wij chauffeurs uit het noorden van Nederland die voor AB Texel veevoer rijden moeten vanaf 1 maart urenlang reizen naar onze nieuwe standplaats", verzucht een chauffeur maandagavond tegenover de nieuwsredactie van Transport Online.

"Vlak voor de jaarwisseling zijn wij in kennis gesteld door een medewerker van personeelszaken. Wij hoorden dat er een standplaatswijziging komt. Chauffeurs uit het noorden moeten naar bijvoorbeeld Lochem, Zwolle of Deventer. Hun wagens worden gestald op de bedrijfsterreinen van veevoederfabrikant ForFarmers Hendrix Utd. Nu rijden wij vooral vanaf huis", vertelt de chauffeur verder

"Dat klopt van geen kant. Vooraf is er niets besproken en wij horen niets over regelingen. We krijgen het gevoel dat ze ons willen wegpesten. Een collega heeft al gezegd: ik doe het een tijd. En als het niet lukt, dan ga ik weg."

"De beslissing hebben ze al genomen. Met klagen en schelden schiet je niets op. Ze hebben niets gezegd over vergoeding van brandstof. Conform de cao moeten ze de kosten een jaar betalen. Daarna vervalt het. Dan kan je op eigen kosten van het noorden naar het midden van het land reizen."

Juridische stappen

“De chauffeurs en via hen de vakbond, hoorden vlak voor Oud & Nieuw van de standplaatswijziging", stelt ook bestuurder Minke Jansma van FNV Bondgenoten. "Wij hebben geprobeerd om met de werkgever te overleggen", vertelt ze verder.

En benadrukt: "Ze hebben het over een standplaatswijziging, maar volgens ons niet zoals het in de cao bedoeld is. Het is een eenzijdige wijziging in de arbeidsovereenkomst. En niet volgens de cao, want dan zou de nieuwe standplaats op een terrein van de werkgever moeten zijn. Dat is niet het geval. Het gaat om de terreinen van de klant."

"Volgens de werkgever is de standplaatswijziging de wens van de klant. Om efficiënter te kunnen werken. Ik hoop dat AB Texel met ons om de tafel gaat. Anders zijn juridische stappen een mogelijkheid. De chauffeurs gaan honderden euro’s reiskosten maken. Ze schieten er dus financieel bij in. Hun gezinnen komen in de problemen", verduidelijkt Jansma.

Commentaar

De directie van AB Texel / A-Ware Food Group is maandagavond via hun woordvoerder Corine Kroft om commentaar gevraagd. Ze hebben vooralsnog niet gereageerd.