Team Iveco/DeRooy/Petronas klaar voor de start van Le Dakar 2015

Team Iveco/DeRooy/Petronas klaar voor de start van Le Dakar 2015
03-01-2015 09:48 | Algemeen | auteur De Redactie

BUENOS AIRES - Team Iveco/DeRooy/Petronas is helemaal klaar voor de start van de Dakar Rally 2015. Zonder problemen ondergingen de negen Iveco's van het indrukwekkende team van De Rooy in Argentinië de laatste technische keuring, waarna koers werd gezet naar Iveco-dealer Aurelia Vial in Tortuguitas. Daar werden de Powerstars van Gerard de Rooy en Hans Stacey, alsmede Pep Vila's Trakker Evolution II aan de pers gepresenteerd. Vervolgens zijn alle wedstrijdtrucks door het serviceteam aan een allerlaatste technische inspectie onderworpen alvorens opgesteld te worden in het parc fermé.

Nadat vorig jaar de overwinning nipt aan de neus van Gerard de Rooy voorbij ging is het Iveco-team er op gebrand om het succes van 2012 te herhalen toen onze landgenoten Gerard de Rooy en Hans Stacey met hun Iveco's beslag legden op de twee hoogste treden van het erepodium. Het team is nu klaar voor de lange, uitputtende rally door Argentinië, Chili en Bolivia. Gerard en Hans in de Iveco Powerstar uitgerust met de Cursor 13 / Euro 6-motor. Deze moderne krachtbron levert een vermogen van 900 pk en een maximum koppel van 3800 Nm bij 1.100 tpm. Hun Spaanse teamgenoot Pep Vila zit daarentegen achter het stuur van een Iveco Trakker Evolution II, uitgerust met een 840 pk sterke Cursor 13 motor.



"Onze nieuwe Powerstar rallytruck komt grotendeels overeen met die van vorig jaar", zegt Gerard de Rooy onder een stralende Argentijnse zon. "Wel is het koelsysteem gewijzigd; dat heeft nu een groter vermogen. Daarnaast zijn een paar kleine onderdelen gemodificeerd. Schokdempers zijn in deze rally van groot belang en we hebben de settings van de dempers gewijzigd op basis van de ervaringen van vorig jaar. Het chassis en de motor zijn verder ongewijzigd."

Gerard de Rooy, zoals bekend de zoon van Dakar 1987 winnaar Jan de Rooy, ziet in het Russische Kamaz-team de grootste concurrentie voor de Iveco's. "Die Russen zijn al vele jaren onze belangrijkste tegenstanders. In de laatste Dakar-rally kenden zij problemen met de betrouwbaarheid en wij waren op dat gebied beter. Die grote betrouwbaarheid van Iveco zal in de komende editie weer ons sterkste wapen zijn. Ook MAN kan met een beetje geluk voor een incidenteel succes zorgen. Maar wij zijn hier om vol voor de overwinning te gaan. De eerste week zal snel maar niet al te moeilijk zijn", aldus de 34-jarige Iveco-coureur.



De Dakar-rally werd voor het eerst in 1979 verreden, toen nog in Europa en Afrika. Na de dreiging door terroristen in 2008 werd het jaar erop koers gezet naar Zuid Amerika. Sindsdien verschijnen ieder jaar honderden deelnemers aan de start van het grootste avontuur ter wereld op autosportgebied.

Op 3 januari wordt het officiële startschot gelost waarna de Iveco-trucks op 4 januari in Buenos Aires op pad gaan naar de eerste krachtmeting, met het ultieme doel om het truck-klassement te winnen. Voor het zover is moet onder andere de eerste marathon-etappe voor trucks ooit worden afgelegd. Daarbij kan er 's nachts door het serviceteam geen onderhoud aan de trucks worden gepleegd. De totale lengte van de Dakar-rally is 8.159 km, waarvan 3.750 pure wedstrijdkilometers op snelheid over moeilijk begaanbare trajecten in Argentinië, Chili en Bolivia.



De eerste etappe, vanuit startplaats Buenos Aires, is 833 km lang en voert naar Villa Carlos Paz. Na een verbindingsroute van 663 km staat een special stage van 175 km over gravelwegen op het programma.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden