Clicky


ING: Transport- en logistieksector kan verder bouwen aan herstel

ING: Transport- en logistieksector kan verder bouwen aan herstel
17-12-2014 11:13 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Met steun van de aantrekkende binnenlandse markt zet de groei van de transport- en logistieksector in 2015 een tandje bij (+2,2%). De sector ontwikkelt zich hiermee sterker dan de economie en bouwt verder aan herstel. Met aanhoudende prijsdruk en overcapaciteit is het maken van winst echter nog steeds niet vanzelfsprekend. De nieuwe economische werkelijkheid zorgt voor grotere uitslagen in vrachtvolume. Dit vraagt om flexibiliteit en intelligente ICT om voortdurend te kunnen bijsturen. Dit blijkt uit het nieuwe kwartaalbericht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.

Wegtransport: vrachtvolume verbetert, efficiëntiedruk blijft

Na de ommekeer in het wegvervoer in 2014 stijgt het vrachtvolume in 2015 met 1,6% en de omzet met 2,5%. Herstel is vooral merkbaar in het bouwgerelateerde vervoer en vervoer van consumentengoederen, die profiteren van verbetering van de binnenlandse markt. Echter, nog niet alle bedrijven voelen de vooruitgang. Standaard internationaal vervoer lijkt grotendeels uitbesteed (aan buitenlandse vestigingen), waardoor de aantrekkende export hier beperkt positief doorwerkt. 

Binnenvaart: droge lading vooruit, natte lading achteruit

De binnenvaartomzet wordt na voorzichtig herstel in 2014 geconfronteerd met nieuwe tegendruk. De groeiende kolenstroom naar Duitsland en meer vraag naar containervaart verlicht de overcapaciteit aan droge ladingzijde. De tankvaart wordt daarentegen getroffen door de afnemende vervoerstroom van minerale olie, die de tarieven heeft doen dalen. Voor 2015 wordt totaal een lichte volume- en omzetstijging verwacht, maar de onzekerheidsfactor is door de invloed van de sterk gedaalde olieprijs groot.

Luchtvervoer: vracht profiteert van behoefte aan snelheid

In 2015 zal het luchtvervoer naar verwachting groeien met 3%. Het luchtvervoer veerde in 2014 sterk op vooruitlopend op de economische verbetering en door behoefte aan snelheid. In 2015 valt de groei licht terug. Mondialisering van productieketens brengt groei, maar verschuiving naar zee gaat ook door. Het passagiersvervoer door de lucht blijft gestaag groeien, vanuit Europa en andere continenten. Schiphol is de derde Europese luchthaven voor vracht en de vierde luchthaven voor passagiers

Logistiek profiteert van outsourcing warehouse

Het volume van logistieke dienstverlening krijgt weer vaart in 2015, waarbij opslag het sterkst groeit. De rentabiliteit van logistieke diensten is beduidend beter dan gemiddeld in transport, conjunctuurgevoeligheid is ook groter. Logistieke dienstverleners profiteren van aandacht voor uitbesteding van warehousing en E-fulfilment.

Machiel Bode, sectormanager Transport & Logistiek: “Bedrijven die willen groeien in 2015, moeten op zoek naar het bieden van toegevoegde waarde aan klanten. Tegelijkertijd zullen zij scherp moeten sturen op kosten en efficiëntie door processen optimaal in te richten, de juiste medewerkers aan boord te hebben en de juiste stuurmechanismen in te richten. Dit is een voortdurend doorgaand innovatief proces van het vertalen van de ontwikkelingen naar impact op de bedrijfsvoering en aanpassen van de bedrijfsvoering”.