Clicky


Nieuwe Intra-Melkoplegger voor De Takomst BV

Nieuwe Intra-Melkoplegger voor De Takomst BV
16-12-2014 16:53 | Trailers | auteur De Redactie

Achtendertigduizend liter melk kan transportonderneming De Takomst B.V. uit Workum (FR) in één rit vervoeren, met de nieuwe Intra-Melkoplegger van HOBUR. Met een eigen gewicht van slechts 6220 kg geldt hij als de lichtste in zijn soort, en daarmee zet HOBUR een nieuwe norm neer op het gebied van transport-efficiency in de zuivelbranche.

Voor het transport van melk tussen zuivelfabrieken zijn transportbedrijven gebonden aan het wettelijk maximaal gewicht van een trekker-opleggercombinatie – in Nederland is dat 50 ton. Binnen die limiet wil men zoveel mogelijk lading meenemen, op een veilige en hygiënische manier. De nieuwe HOBUR oplegger is ongeveer 10% lichter dan het gangbare materieel in de markt. De tankinhoud kon met bijna 6% worden vergroot naar 38 kubieke meter.

Simon Aardema, melkrijder en mede-eigenaar van De Takomst: “In overleg met onze opdrachtgever FrieslandCampina hebben wij een programma van eisen neergelegd bij de ontwikkeling van deze nieuwe oplegger. Hieraan is door HOBUR ruimschoots voldaan.”

De Takomst (zeven eigenaren en twaalf trekker-opleggercombinaties) is al jaren vaste afnemer van HOBUR vanwege de goede kwaliteit. De nieuwe HOBUR Intra-Melkoplegger is vier weken geleden in gebruik genomen en de eerste ervaringen zijn goed. “Hoe lichter de oplegger, hoe kritischer je moet zijn op stabiliteit maar dat is goed in orde,” zegt Aardema.

Kenmerkend voor de nieuwe melktrailer is de polyester buitenmantel, en er is nog maar één mangat op de tank. Het loopbordes kon daardoor korter worden. Het mangat is geplaatst boven één van de twee slingerschotten (inwendige schotten om slingeren van de lading te voorkomen) en bedoeld voor monstername en inspectie. Per compartiment zijn (voor de inwendige reiniging) twee sproeibollen aanwezig die afzonderlijk bedienbaar zijn.

De lengte van de oplegger is 10 meter. Hij beschikt over drie tientons assen waarvan de achterste niet-gedwongen gestuurd is. De velgen zijn van aluminium, de bandenmaat is 385/65R22,5. De maximale koppeldruk is 15 ton. Dankzij de stuuras is de trailer goed manoevreerbaar.

HOBUR verwacht van meer transportondernemers interesse in deze lichte, innovatieve oplegger.