Clicky


Goed doordachte combinatie voor Van Spijker Infrabouw

Goed doordachte combinatie voor Van Spijker Infrabouw
11-12-2014 13:46 | Trailers | auteur De Redactie

MEPPEL - De filosofie van het Familiebedrijf Van Spijker Infrabouw B.V. uit Meppel is compleet terug te zien in de nieuwste aanwinst van het wagenpark. In één oogopslag kun je zien dat deze Broshuis Semi-dieplader anders is dan andere opleggers. Deze extreem korte semi-dieplader is zo ontworpen dat het in combinatie met de 8x4 Volvo kraanauto binnen de 16,5 meter combinatielengte blijft. Dit was een eis die de familie van Spijker had neergelegd bij de specialist uit Kampen.

Van Spijker Infrabouw B.V. uit Meppel is een ware specialist in het realiseren van infrastructurele bouwwerken. Goed nadenken en slim bouwen zijn hierbij de speerpunten. Daar komt bij dat de familie van Spijker een voorliefde heeft voor innovatie. Allemaal punten die ook bij de Kamper opleggerbouwer hoog in het vaandel staan.



Niet alleen de lengte van de oplegger is speciaal aan deze combinatie. In een hechte samenwerking tussen Jan Willem van Spijker, Wim Angerman (Angerman Advies & Fysiek B.V.) en fa. Broshuis is een goed doordachte combinatie ontstaan. Met deze combinatie kan het maximale laadvermogen van 50 ton met deelbare lading volledig worden uit genut. De Volvo 8x4 is uitgerust met 65 ton meter autolaadkraan en weegt royaal 19 ton. Omdat er maximaal 50 ton vervoerd mag worden met deelbare lading is er gekozen voor deze 2 assige Broshuis semi-dieplader. De Broshuis oplegger weegt 10 ton waardoor er een nuttig laadvermogen overblijft van 21 ton. Dankzij het lage eigengewicht kan in dit geval een 2-asser meer deelbare lading meenemen dan een 3 assige semi.

Met het maximale laadvermogen van 21 ton wordt de 2 assige Broshuis dus ook volledig uit genut. In de zwaar transport ontheffing, wel of niet uitgeschoven, beschikt deze combinatie over 31,6 ton laadvermogen. Een zeer efficiënte combinatie, welke naast een besparing op het brandstof verbruik, tevens een reductie CO2 laat zien.

Naast het laadvermogen is er ook tot in de details nagedacht over de uitvoering van de Semi-dieplader. Zo is de oplegger voorzien van 10 tons TÜV gecertificeerde sjorogen, twistlockplaten op 20fts positie, rongpotrijen over de volledige breedte, verbredingssteunen en LED verlichting. De oplegger is volledig geschoopeerd waardoor een lange levensduur gegarandeerd is. Omdat de combinatie veelal binnen de bebouwde kom en op bouwplaatsen moet manoeuvreren is de oplegger uitgevoerd met hulpbesturing door middel van een afstandsbediening.



Voorheen werd het werk gedaan met een minder wendbare en zware 5 assige semi-dieplader. Nu kan de wendbare 2-asser het werk eenvoudig overnemen. De koosnaam van de nieuwst aanwinst was dan ook gauw geboren. De “kruiwagen” is het nieuwe pronkstukje van de familie van Spijker.