Clicky


Rederij NSB vlagt uit: 486 medewerkers verliezen hun baan

Rederij NSB vlagt uit: 486 medewerkers verliezen hun baan
04-12-2014 09:44 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

BUXTEHUDE - Naar aanleiding van de economische situatie in de Duitse scheepvaartbranche ziet de rederij NSB zich gedwongen de Duitse vlag per juni 2017 vaarwel te zeggen. Na inzet van een arbritrage commissie zijn de ondernemingsraad en NSB het gisteren eens geworden over een sociaal plan voor de medewerkers die hun baan verliezen. In de praktijk betekent dit dat 38 containerschepen die momenteel onder Duitse vlag varen zullen worden uitgevlagd uiterlijk per juni 2017, hierbij verliezen 486 medewerkers hun baan, meldt de rederij.

Afgelopen zomer vonden besprekingen plaats van vertegenwoordigers van de zeevarenden en rederij NSB. Hierin werd vastgesteld dat onder de huidige marktomstandigheden het niet langer haalbaar is om Duitse en Europese zeelui in te zetten, dit zou het bestaansrecht van het bedrijf in gevaar brengen. Vandaag de dag vormen investeerders en scheepseigenaren uit kostenoverwegingen 1-schip ondernemingen. De reductie van de operationele kosten door middel van uitvlaggen horen hierbij.

Maanden geleden is in overleg met de vertegenwoordigers van de zeevarenden over de belangen van hen aan de ene kant en de toekomst van rederij NSB aan de andere kant gesproken. Na arbitrage waarbij de belangen van beide partijen zijn meegewogen is men het in de nacht van 1 op 2 december jongstleden eens geworden over een sociaal plan.

Vanaf dit moment zijn al 179 zeevarenden boventallig. Dit is een direct gevolg van de inkrimping van de vloot van 118 schepen naar op dit moment 67 schepen. De tweede reden is het uitvlaggen van 1-schip ondernemingen uit kostenoverwegingen. Deze groep medewerkers zal op korte termijn het ontslag aangezegd krijgen. Het uitvlaggen van de vloot van de 38 schepen onder Duitse vlag zal gefaseerd plaatsvinden: drie schepen per twee maanden.  Verder zullen nog 25 Duitse/Europese medewerkers worden vervangen door zeelui uit goedkopere landen.

Financieel directeur Lutz Weber geeft commentaar: "Het spijt ons dat het ook na bemoeienis van de politiek en belangenverenigingen niet is gelukt een raamwerk te creëren ten gunste van de Duitse vlag, waarbij Europese zeevarenden ook internationaal kunnen concurreren en de maritieme kennis voor Duitsland behouden blijft. Helaas geeft Duitsland, als maritieme natie, de Duitse en Europese zeevarenden geen toekomst."

Rederij NSB exploiteert het grootste  aantal schepen onder Duitse vlag en biedt werkgelegenheid aan ongeveer 500 Duitse en Europese zeelui op 38 Duitse containerschepen.