Clicky


Rijkswaterstaat gunt keersluis Limmel

Rijkswaterstaat gunt keersluis Limmel
03-12-2014 09:57 | Algemeen | auteur De Redactie

Rijkswaterstaat gunt de bouw van de nieuwe keersluis Limmel in het Julianakanaal bij Maastricht aan BESIX. Een combinatie van BESIX, Rebel en Egemin wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden gedurende 30 jaar van een nieuwe hoogwaterkering als vervanging van de bijna 100 jaar oude keerschutsluis. Het is daarmee het eerste DBFM-contract voor een hoogwaterkering ter wereld. De bouw start naar verwachting medio 2015 en is gereed in 2018.

Primeur

De nieuwe keersluis is de eerste hoogwaterkering ter wereld die gebouwd en geëxploiteerd wordt door middel van een publiek-private samenwerking (PPS). In december ondertekenen Rijkswaterstaat en BESIX het contract, de Contract Close. Begin 2015 volgt de Financial Close. De financiering loopt via een projectvennootschap (SPC) waarvan BESIX en Rebel aandeelhouders zijn.

Roger Mol, directeur inkoop- en contractmanagement van Rijkswaterstaat: ‘Als eerste van de zes natte DBFM-aanbestedingen neemt de keersluis Limmel het voortouw in deze nieuwe wijze van aanbesteden in de natte sector; een spannende en uitdagende stap waarbij we voortbouwen op onze ervaringen in de droge sector.’

Programmadirecteur Programma Sluizen Wies Vonck: ‘Dit is een mooie concrete stap die Rijkswaterstaat met de markt zet. In samenwerking en met aandacht voor het over en weer leren blijven we met elkaar in gesprek. Ik zie de uitvoering van het project met vertrouwen tegemoet en ga er vanuit dat de eerste leerervaringen van deze fase ook weer ten goede ingebracht kunnen worden in het programma Sluizen.’

Jeroen Philtjens, directeur BESIX Nederland: 'Wij vinden het een grote eer om samen met onze partners dit unieke project te mogen gaan financieren, bouwen en beheren. In de afgelopen jaren werkten wij voor Rijkswaterstaat aan verschillende complexe en uitdagende projecten op de Maasroute. Voorbeelden zijn de bouw van de keersluis Heumen en de verlenging en renovatie van de Sluizen Born, Maasbracht en Heel. Dit project combineert deze ervaring met onze ervaring in PPS-projecten en met onze ervaringen in complexe infrastructuurprojecten gekoppeld aan industriële automatisering. We kijken ernaar uit om de goede samenwerking met Rijkswaterstaat te continueren en zijn er van overtuigd dat we met de opgedane kennis en ervaring er met alle betrokkenen een succesvol project van gaan maken.'

Sluizenprogramma

De nieuwe keersluis Limmel is onderdeel van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat 6 projecten: keersluis Limmel, 2e kolk Eefde, 3e kolk Beatrixsluis, Zeetoegang IJmond, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk. Rijkswaterstaat ziet veel voordelen in de voorgenomen DBFM-aanbestedingen. Het gezamenlijk belang van opdrachtgever en opdrachtnemer is groot, waardoor de samenwerking gemakkelijker verloopt. Het principe van één aanspreekpunt maakt het project daarnaast eenvoudiger beheersbaar voor de opdrachtgever, terwijl de opdrachtnemer beter kan sturen op het totale project. Binnen de ‘droge’ sector is al veel ervaring opgedaan met DBFM. Die ervaringen worden nu benut in de ‘natte’ sector.

Maasroute internationale vaarweg

De bouw van de nieuwe keersluis maakt onderdeel uit van het programma Maasroute binnen het project Maaswerken. Het doel van dit programma is de Maas en bijbehorende kanalen en vaarwegen tussen Maastricht en Weurt geschikt maken voor grotere binnenvaartschepen (scheepvaartklasse Vb). De nieuwe keersluis wordt 50 meter breed. Omdat de pijlers in het midden van het kanaal verdwijnen, kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed wordt. De keersluis houdt bovendien bij extreem hoge afvoeren het Maaswater tegen. Het Maasrouteprogramma is voor een groot deel gesubsidieerd uit het Trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T programma).