Clicky


Advies: niet rusten, eten of tanken op weg naar Calais

Advies: niet rusten, eten of tanken op weg naar Calais
02-12-2014 19:46 | Criminaliteit | auteur De Redactie

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die via de Kanaaltunnel naar Engeland gaan, krijgen na een aantal incidenten opnieuw het dringende advies op het laatste traject naar Calais niet te stoppen om te rusten, eten of tanken. In de omgeving van de Franse havenstad proberen dagelijks vluchtelingen ongemerkt mee te liften om zo de oversteek naar Engeland te maken.

Calais is sinds de opening van de Kanaaltunnel in 1994 altijd al een doorgangsroute voor migranten geweest. De laatste maanden is hun aantal echter aanzienlijk gestegen. Rond Calais bivakkeren op dit moment zo’n 2500 migranten, die hun geluk in Groot-Brittannië willen beproeven.

Chauffeurs in politiecel

Chauffeurs worden in de aanloop naar de overtocht via de spoorwegtunnel geconfronteerd met vluchtelingen die proberen mee te liften. Daarbij dringen ze de laadbak binnen of hangen onder de vrachtwagen. In november deden zich opnieuw tal van incidenten voor en kwamen zelfs Nederlandse chauffeurs in een Franse politiecel terecht.

Ewold Gussenhoven, medewerker strafzaken bij VNB, de stichting die namens FNV Transport en Logistiek Nederlandse chauffeurs ook in het buitenland bijstaat: “De situatie waarin de migranten bij Calais verkeren, is natuurlijk hartverscheurend. Vaak zijn zij het slachtoffer van niets- en niemand ontziende mensenhandelaren. Toch is het voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs van het allergrootste belang geen verstekelingen mee te nemen. En er alles aan te doen om ongemerkt meerijden te voorkomen.”

Hoge boetes

Ook als zij er niets aan kunnen doen, zijn de chauffeurs juridisch gezien verantwoordelijk voor in hun vrachtwagencombinatie verschanste illegalen. Gussenhoven: “Bij ontdekking door de Franse of Engelse politie kunnen boetes enorm oplopen. Zo legt de Engelse overheid automatisch zo’n 2000 pond per verstekeling op. Bovendien bestaat het reële gevaar dat tot overmaat van ramp de lading in beslag wordt genomen. VNB is het dan ook hartgrondig eens met een eerder advies van ondernemersorganisatie EVO aan vrachtwagenchauffeurs om voorbij Gent vooral geen stops meer te maken.”