Clicky


Proef E-Truck op waterstof succesvol

Proef E-Truck op waterstof succesvol
02-12-2014 15:18 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

EINDHOVEN - Wandelend in de Eindhovense binnenstad heeft u hem vast wel eens zien rijden: de waterstofvuilniswagen van Cure Afvalbeheer. Sinds 29 november 2013 wordt deze vrachtwagen elke vrijdag ingezet voor het ophalen van oud papier in het milieuzonegebied van Eindhoven. Nu, een jaar later, is het tijd voor een evaluatie.

In eerste instantie bouwde Cure in samenwerking met E-Trucks Europe en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) een vuilniswagen met een elektrische aandrijflijn. In november 2013 werd binnen het Interreg-project ‘Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland’ de vuilniswagen uitgebreid met een Waterstof Range Extender. Dit gebeurde onder de vlag van WaterstofNet, waarbij E-Trucks Europe nauw samenwerkte met Nedstack en Triphase. De Waterstof Range Extender zet waterstof om in elektriciteit en wel zodanig dat de vrachtwagen de hele dag operationeel kan blijven zonder tussendoor ‘aan de stekker’ te moeten. Daarmee is de aandrijving van de vuilniswagen volledig elektrisch en veroorzaakt hij geen uitstoot.

Grote CO₂-besparing

De resultaten van het eerste jaar zijn zeer positief. Door het gebruik van waterstof als energiebron is er het afgelopen jaar tijdens elke operationele dag 109,37 kg CO₂ minder uitgestoten. Dit komt neer op een CO₂-besparing van 4,83 ton per jaar. Dit alles bij een gebruik van slechts een dag per week. De besparing bij een dagelijkse inzet van de waterstofvrachtwagen laat zich raden. Ook de faciliteiten voor voertuigen op waterstof worden steeds verder uitgebreid. Inmiddels zijn er vier waterstoftankstations in Nederland, waarvan één op de AutomotiveCampusNL in Helmond. Deze laatstgenoemde is eigendom van WaterstofNet, een organisatie die - samen met industrie en overheden - projecten en roadmaps ontwikkelt rond duurzame waterstof voor zero-emissie transport en energieopslag. WaterstofNet richt zich vooral op de regio Vlaanderen - Zuid-Nederland.

Actieradius 360 kilometer

Frans van Strijp, directeur van Cure Afvalbeheer, is uitermate tevreden: ‘Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin erg sceptisch was, maar de mogelijkheden van de waterstofvrachtwagen binnen ons werkgebied overtroffen mijn verwachtingen. Hij kan zonder problemen een volle werkdag rijden zonder extra energie te hoeven ‘tanken’. Door het gebruik van waterstof heeft de E-Truck een breed bereik waardoor we hem, behalve in Eindhoven, ook kunnen inzetten in Geldrop-Mierlo en Valkenswaard.’

Verder optimaliseren

Ook de medewerkers van E-Trucks Europe zijn erg tevreden over het verloop van de proef. Sander Braken: "De proef heeft ons in staat gesteld om het systeem door en door te leren kennen en om de energiebehoefte van de vrachtwagen goed in kaart te brengen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat het energieniveau van het accupakket gelijk blijft tijdens het inzamelen van het afval."

Flip Bamelis vult aan: "Voor ons was het afgelopen jaar zeer succesvol en dus krijgt deze proef zeker een vervolg. We kijken ernaar uit om de wagen ook eens onder extreme weersomstandigheden te testen. Wat ons betreft mag het deze winter flink gaan vriezen, zodat we kunnen ervaren hoe onze E-Truck zich dan houdt. Wij benutten elke kans om de E-Truck verder te optimaliseren."

Zo veel mogelijk kilo’s, met zo min mogelijk diesel

"Persoonlijk denk ik dat waterstof de toekomst heeft", antwoordt Frans van Strijp op de vraag hoe hij de toekomst ziet. "Wij hebben nu veertien voertuigen op aardgas, maar de gasvoorraad in de aarde raakt op. Waterstof is dan een ideale vervanger. Het is duurzaam, veroorzaakt geen uitstoot en is daardoor zeer milieuvriendelijk. Ook voor onze oudere voertuigen op diesel zoeken wij naar een duurzame oplossing. Ons doel is om zoveel mogelijk kilo’s op te halen met zo min mogelijk diesel. Het zou mooi zijn als we de waterstofvuilniswagen vaker kunnen inzetten dan een dag per week; een tweede E-Truck op waterstof is ook een stille wens."  

Ook E-Trucks-directeur André Beukers ziet kansen voor de toekomst: "Het concept werkt; dat blijkt. Nu is het zaak om de verdere uitrol te verwezenlijken. Rijden op waterstof moet voor meer bedrijven een economisch rendabele optie worden en met een beetje steun van de overheid, moet dat toch mogelijk zijn."