Clicky


Minister Schultz voelt zich niet verantwoordelijk voor overnachtingsplekken voor chauffeurs langs A20

Minister Schultz voelt zich niet verantwoordelijk voor overnachtingsplekken voor chauffeurs langs A20
28-11-2014 19:23 | Politiek | auteur De Redactie

ROTTERDAM/DEN HAAG - In de Rotterdamse regio zijn momenteel alleen betaalde parkeervoorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs langs de A15 en niet richting Hoek van Holland langs de A20. Hierdoor ontstaat er overlast langs de A20 door 'wildparkerende' vrachtwagenchauffeurs.

Recentelijk stelde Carla Dik-Faber, lid van de Tweede Kamer voor de Christen Unie aan de minister van Infrastructuur en Milieu een aantal Kamervragen hierover.

Volgens Minister Schultz Van Haegen klopt het dat er alleen langs de A15 betaalde private perkeergelegenheden zijn. Ook stelt zij in haar antwoorden dat zij bekend is met het feit dat er overlast is van overnachtende vrachtwagenchauffeurs langs de A20.

Volgens Schultz vindt er momenteel overleg plaats tussen de Stadsregio Rotterdam en Rijkswaterstaat. "In dit overleg is een (concept)plan van aanpak opgesteld voor een gezamenlijk parkeer-en handhavingsbeleid.Dit plan omvat een analyse van de huidige situatie, knelpunten en behoeften. Na vaststelling van dit plan volgt een maatregelenpakket en uitvoeringsprogramma.De start van het programma is voorzien in 2015.Het plan voorziet ook nog in het monitoren van de voortgang en het resultaat", laat Schultz in haar antwoorden weten aan de Kamer.

Naast genoemde partijen zijn hier ook het Havenbedrijf Rotterdam en Transport en Logistiek Nederland bij betrokken.

Dik-Faber wilde van de minister weten of zij de mening deelt dat de rij-en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs van belang zijn in het kader van verkeersveiligheid en dat het daarbij past dat er voldoende parkeervoorzieningen zijn.

Minister Schultz: "In het belang van de verkeersveiligheid dienen chauffeurs uitgerust op weg te gaan. Het is daarom belangrijk dat er voor chauffeurs voldoende parkeermogelijkheden zijn om te voldoen aan de rij- en rusttijdenwet. Voor een rust van korte duur kunnen chauffeurs gebruik maken van verzorgingsplaatsen langs autosnelwegen. Voor een lang verblijf kunnen zij gebruik maken van speciaal daarvoor ingerichte private parkings."

"Mijn primaire opgave is de veiligheid en doorstroming op het hoofdwegennet waarborgen. Vanuit die opgave voel ik me verantwoordelijk voor het aanbieden van parkeermogelijkheden voor de korte rust. Voor het aanbieden van parkeercapaciteit voor de lange rustpauzes voel ik mij echter niet verantwoordelijk. Ik ben van mening dat voor de lange rust gebruik zou moeten worden gemaakt van de beveiligde private parkings op het onderliggend wegennet omdat deze beschikken over de daarvoor benodigde voorzieningen", aldus Schultz.

Verantwoordelijkheid van de sector

"Ik erken dat chauffeurs op zoek gaan naar een gratis mogelijkheid om te overnachten. Vinden zij die niet langs het hoofdwegennet, dan wijken zij uit naar het onderliggend wegennet. Dat is voor mij echter geen reden om extra mogelijkheden om te overnachten aan te bieden langs het hoofdwegennet. Er zijn voldoende private parkings die in die behoefte voorzien. Het is de verantwoordelijkheid van de sector en van de chauffeurs hier gebruik van te maken", voegt zij nog toe.

Overbelasting

Rijkswaterstaat constateerde recentelijk dat langs de Rijkswegen er op meerdere locaties sprake is van overbelasting doordat er overnacht wordt door vrachtwagenchauffeurs. Tegelijkertijd wil Rijkswaterstaat, volgens de Christen Unie, juist de capaciteit voor het langparkeren langs het hoofdwegennet drastisch terugschroeven en de problematiek meer bij de regionale overheden neerleggen.

Schultz: "In drukke herkomst-en bestemmingsgebieden zoals de mainports en greenports en op sommige corridors is inderdaad sprake van overbelasting als gevolg van langparkeren. Dit wordt veroorzaakt doordat chauffeurs in hun cabine overnachten en door oneigenlijk gebruik(kamperen, stallen van trailers, wachten op een retourlading) van de verzorgingsplaats. Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om dit oneigenlijk gebruik te faciliteren."

"Ik ben niet voornemens om de huidige parkeercapaciteit te reduceren. Integendeel: tot 2017 investeer ik € 25 miljoen in capaciteitsuitbreiding en kwaliteitsverbetering van diverse verzorgingsplaatsen. Ik verwacht niet van regionale overheden dat zij de vraag naar gratis overnachtingsplekken gaan oplossen. Op regionaal niveau zal met alle betrokken partijen naar oplossingen gezocht moeten worden voor problemen die zich voordoen als gevolg van overbelaste verzorgingsplaatsen."

Schultz zoekt de oplossing met name in het stimuleren van de markt om meer private truckparkings te ontwikkelen en in het beter benutten van bestaande parkings. Dat laatste kan bijvoorbeeld met behulp van een app, die aangeeft waar nog vrije parkeerplaatsen zijn. Zo kan de chauffeur beter zijn rij-en rusttijden plannen.

Parkeerduur beperken

"Daarnaast onderzoek ik welke mogelijkheden er zijn om de parkeerduur wettelijk te beperken en in hoeverre dit vervolgens gehandhaafd kan worden. Regionale overheden kunnen in hun grondbeleid en ruimtelijke ordening de ontwikkeling vanprivate parkings stimuleren. De sector zelf tenslotte, is er voor verantwoordelijk dat chauffeurs gestimuleerd worden om op een private parkeerplaats te verblijven."

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions