EVO-directeur: 'Maatschappelijk verzet tegen belasting woon-werkverkeer groeit'

EVO-directeur: 'Maatschappelijk verzet tegen belasting woon-werkverkeer groeit'
05-06-2012 15:41 | Transport | auteur de redactie
ZOETERMEER - Tijdens het jaarcongres van verladersorganisatie EVO heeft Algemeen Directeur Machiel van der Kuijl nogmaals aandacht gevraagd voor het plan van een Kamermeerderheid om het woon-werkverkeer te gaan belasten. Volgens Van der Kuijl groeit het maatschappelijk verzet tegen de maatregel om het woon-werkverkeer met de (bestel)auto van de zaak te belasten.

Sinds de verladersorganisatie hiertegen eind vorige week een campagne startte, hebben duizenden ondernemers de online petitie getekend. Inmiddels hebben ook brancheorganisaties Bouwend Nederland, Uneto-VNI, FOSAG en VHG zich achter de actie geschaard.

"Om verschillende redenen willen nu ook de partijen van de Kunduzcoalitie van het plan af; het uitstel van wetgeving wijst daar ook op", stelt van der Kuijl. In zijn congresrede keert Van der Kuijl zich verder tegen het voornemen om bij nieuwe infrastructuur alleen het goederenvervoer voor tol te laten opdraaien. Wat hem betreft is kilometerbeprijzing als alternatief alleen onder stringente voorwaarden aanvaardbaar. Tot slot pleitte de EVO-directeur, in aanwezigheid van minister Schultz van Haegen en zo’n 200 congresdeelnemers, voor het verder liberaliseren van de Nederlandse wegvervoermarkt: "Nog altijd wordt de wegvervoermarkt in ons land afgeschermd door nodeloze eisen aan toetreders..."

Campagne tegen belasting woon-werkverkeer
Vorige week vrijdag startte EVO de campagne 'Je bent de sjaak met een bestelbus van de zaak'. De verladersorganisatie keert zich daarmee tegen het voornemen in het lenteakkoord en de voorjaarsnota om het woon-werkverkeer met de zakelijke (bestel)auto te gaan belasten.

Van der Kuijl: "De hardwerkende Nederlander voelt zich, huiselijk gezegd, gepakt omdat hij elke morgen opstaat en naar zijn werk rijdt en daarover ineens belasting moet gaan betalen."

De Algemeen Directeur van EVO ziet het ook als een werkgeversprobleem. Volgens hem zullen veel werknemers, die de bestelauto 's avonds mee naar huis nemen, zich voor compensatie van het loonverlies tot de werkgever wenden. "Als die ondernemer het kan of wil compenseren, gaat het hem per werknemer 600 euro per maand kosten. Als maar tien procent van de bedrijven met bestelbussen dit gaat betalen, kost het hen samen 300 miljoen euro op jaarbasis."

Gelet op het uitstel van het wetgevingsproces, verwacht Van der Kuijl dat politiek Den Haag openstaat voor alternatieven voor dit onzalige plan.

Betalen voor mobiliteit
Nu de Tweede Kamer zich na de verkiezingen opnieuw gaat beraden over het voorkeursalternatief voor de Nieuwe Westelijke Oeververbinding bij Rotterdam, wil de Algemeen Directeur van de verladersorganisatie dat tolheffing voor alleen het goederenvervoer bij deze nieuwe verbinding ook van de baan is. Dit voorstel kwam van de PVV die nu de steun voor de Blankenburgvariant opschort.

Van der Kuijl: "Gelet op het profijt dat alle weggebruikers hebben bij een nieuwe verbinding, is dit idee onverdedigbaar." Wat de EVO-directeur betreft is ook kilometerbeprijzing, waarvoor in ieder geval het CDA in zijn programma pleit, alleen aanvaardbaar als alle weggebruikers meedoen en als het per saldo niet méér betalen betekent.

Liberalisering spoor, maar ook wegvervoer
In zijn congrestoespraak verwelkomde Machiel van der Kuijl de oproep van de Europese Commissie aan lidstaten om vaart te maken met marktwerking. EVO maakt zich al jaren hard voor de liberalisering van het spoorgoederenvervoer, "waar de gebruiker nog altijd niet kan stemmen met de voeten." Maar ook in Nederland is volgens Van der Kuijl nog werk aan de winkel. EVO wil dat nieuwe toetreders op de wegvervoermarkt in Nederland niet aan overbodige wettelijke toetredingseisen hoeven voldoen. "Onze wetgeving gaat daarin zelfs nog verder dan Brusselse voorschriften", aldus Van der Kuijl.
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier