Clicky


Drogisterij.net: van kelder naar 2.000m2 magazijnruimte in 15 jaar

Drogisterij.net: van kelder naar 2.000m2 magazijnruimte in 15 jaar
14-11-2014 10:56 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

STELLENDAM - De in 1999 opgerichte webwinkel Drogisterij.net bestaat 15 jaar. Daarmee behoort Drogisterij.net tot de eerste generatie webwinkels. Want in datzelfde jaar zagen onder andere Bol.com en Coolblue het eerste levenslicht.

Het begon niet, zoals zoveel webwinkels, op een zolderkamer maar in een kelder. "Daar hadden we 25m2 tot onze beschikking" zegt Jaap Santifort, eigenaar van Drogisterij.net. "Niet groot maar het bedrijf stelde toen nog niet veel voor. Gemiddeld hadden we een handvol bestellingen per dag."

Daarna kwam ineens de gang er in. Want Drogisterij.net kwam in het nieuws door de verkoop van HIV testen. Omstreden en daardoor interessant voor het NOS journaal en de landelijke kranten. "Al die aandacht overviel ons wel maar het leverde ontzettend veel omzet op", zegt Jaap Santifort terugkijkend naar die periode. Hij nam toen het besluit om zijn goede baan in de ICT op te zeggen en vol te gaan voor Drogisterij.net Al zijn geld stak hij in de zaak. Hij verkocht zijn huis en ging in een caravan wonen. "Een arme tijd maar ontzettend leuk. Je leeft je eigen droom."

De jaren daarna was het werken aan groei. Maar dat ging niet zoals andere bedrijven met grote investeerders. Het moest met eigen middelen. Gelukkig was er een plaatselijke ondernemer die geld en goederen beschikbaar stelde. Daarmee werden de beginjaren overbrugd. Want het kostte een aantal jaar voordat er winst werd gemaakt. Naast Jaap Santifort waren ook zijn broer Wim en René betrokken bij het bedrijf.



De samenwerking met de leveranciers was moeizaam. Ze hadden niet veel op met internet. Ze richtten zich volledig op de traditionele winkels. En dus werden de goederen soms gekocht via de achterdeur van een winkel.

"Ook de overheid deed erg lastig", herinnert Jaap Santifort zich, "Ze vonden dat ons pand geen verkooplokaal was. Uren hebben we hierover gediscussieerd. Want ons verkooplokaal was natuurlijk de website. In het bedrijfspand dat we toen hadden betrokken werden slechts de bestellingen ingepakt en verzonden. Gelukkig ging de overheid overstag en kregen we de vergunning."

Door de jaren heen werden de bedrijfspanden van de buren erbij getrokken. Nu is er een magazijnruimte van 2.000m2. Nog steeds in Stellendam waar het allemaal begon. Niet echt centraal in Nederland. Daarom werd er ook een kantoor in Rotterdam geopend. Dit is keuze geweest om talenten uit de randstad aan zich te binden.

Drogisterij.net is al jaren een top 100 speler van Nederland. Dit jaar staan ze op nummer 81 in de Twinkle 100. De omzet is gestaag gegroeid naar 8,5 miljoen in 2013. Er werken zo'n 30 medewerkers. Dat waren het op het hoogtepunt bijna 40, voornamelijk magazijnpersoneel. Maar door efficiënter te gaan werken in het magazijn kon er een verbeterslag worden gemaakt. Nu gaan de bestellingen in een razends tempo door het magazijn. Iedere avond wordt er gewerkt tot 22:30 uur. Want de klant wil steeds laten kunnen bestellen. Ook wordt tegenwoordig gewerkt op zondag. Alles wordt gedaan om de klant tevreden te houden. Want een tevreden klant komt terug. "Dit heb ik geleerd van mijn collega Pieter Zwart van Coolblue. Zij zijn ons voorbeeld als het gaat om klantenservice."

De toekomst van het Drogisterij.net ziet er goed uit. Maar de markt is wel aan het veranderen. Er zijn nu zo'n 50.000 verschillende webwinkels. Daarvan blijven er nog geen 1.000 over volgens Jaap Santifort. "De klant kiest steeds meer voor de vertrouwde namen. En daarmee worden de grote webwinkels groter. Ook hebben zij het geld om te blijven verbeteren in ICT, service en assortiment. Dat kunnen de kleine webwinkels niet bijbenen."

Drogisterij.net is opgericht in 1999 en behoort tot de eerste generatie webwinkels in Nederland. Al sinds de oprichting is Drogisterij.net marktleider als het gaat om de verkoop van drogisterijproducten op internet.