Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 23 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 23 -2]
14-11-2014 09:54 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE -  'Wie kent deze vrachtwagen nog?' Maandelijks behandelen we een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

Deze maand staat de Volvo F88 centraal. Twee weken geleden vroegen wij u naar uw ervaringen en anekdotes met deze vrachtwagen. Dit leverde ook nu weer vele reacties op, zelfs vanuit België. Ook nu hebben we een selectie moeten maken. Aan allen die reageerden: hartelijk bedankt!

De F88 heeft bij velen een grote indruk gemaakt. Zo reageerde Walter van Griethuijsen: "Helaas heb ik niet meer dan herinneringen voor u. Jaren geleden stond er vaak een mooie F88 van Van der Lee in Etten-Leur geparkeerd. Als jongetje van een jaar of vijf liep ik er regelmatig langs. Voor
mij mijn oudste herinnering aan vrachtwagens."

"Ik heb met een F-88 gereden als 16-jarige zonder rijbewijs in het bijzijn van mijn vader natuurlijk. Ik ben toen aangehouden voor een controle van de politie en kon gewoon verder rijden zonder vervelende vragen zoals "mag ik uw rijbewijs zien?". Ik vond het een machtige auto qua model en vooral het motorgeluid, dat was prachtig zoals die turbo floot", aldus Dick van Silfhout.

Bas Doldersum: "Als kind (geboren in 1963) woonde ik aan een doorgaande weg in Den Haag en daar kwamen dus ook veel vrachtwagens voorbij rijden. Deze Volvo F88 (samen met de DAF 2600) is één van de veroorzakers van mijn liefde voor vrachtwagens. Inmiddels ben ik zelf chauffeur en tevens verzamelaar van truckmodellen, boeken en foto's. Nog altijd vind ik de Volvo F 88 één van de mooiste, stoerste en indrukwekkendste vrachtwagens die ooit gebouwd zijn. Wat een uitstraling heeft dit model nog steeds en dat na al die jaren, Volvo proficiat!"

Een zwakke plek van de F88 was het veercomfort, hierover kwamen meerdere meldingen binnen: Rob van der Ploeg omschrijft het als volgt: "Jammer dat je alles in de cabine moest vastbinden, zo erg stootte het!"

"Ik heb op een van de eerste Volvo F88's gereden bij Internationaal Transportbedrijf Gebr. Boerema uit Uithuizermeeden. Het was al een kantelcabine maar dat ging toen nog met handkracht; er zat nog geen pomp op. De ruitenwissers zaten aan de bovenkant en waren geen succes. Maar toch voelde ik mij een koning in deze truck, ik weet ook nog dat als we van Bremen richting Hamburg reden, we meer achter het stuur stonden dan zaten. Zo stootte dat begin 70'er jaren. Deze Volvo is later verkocht aan toenmalig Internationaal Transportbedrijf Douma uit Leens en heeft mijn broer er nog een aantal jaren mee gereden", aldus Joris Smits.

Een ander nadeel was de toch wel krappe slaapcabine: "Bij Binfürst in Hendrik Ido Ambacht mocht ik als tweede chauffeur een reis mee naar Italië. Ik heb dat geweten! De eerste chauffeur sliep in het onderste bed en ik moest in het bovenste. Hoeveel keren ik, bij het omdraaien, niet klem heb
gelegen tussen bed en dak, in de nachten op die reis naar Italië weet ik niet meer, maar het was een bezoeking. Gelukkig mocht ik met een andere chauffeur met een trekker van een ander merk weer naar huis en het slapen in het bovenste bed ging prima. Met deze F 88 moest ik zelf ook weleens weg, ik weet nog dat op de betonweg tussen Tilburg en Eindhoven ieder ribbeltje voelbaar was, gelukkig was dit maar van korte duur", schrijft Albert Abee.

Paul Van Loon: "Ik heb de leeftijd van 59 jaar en ben in 1975 begonnen met internationaal te rijden éérst op een Scania LB 76 (190 PK), vervolgens op een Mercedes 1418 (180 PK). En aansluitend kwam de VOLVO F88, voor in die tijd een beer van een auto met meer comfort, meer PK’s (260) en een 8 bak eronder, later een 16 bak dat was het helemaal je kon je 8 versnellingen nog eens extra splitten en kon hem flink in de toeren houden. Er waren destijds weinig andere merken opgewassen tegen deze auto op gebied van trekkracht. Het enige nadeel dat ik heb ervaren met de F88 was dat hij bikkelhard geveerd was. Als je panne had onderweg moest je een collega vragen om te helpen bij het kantelen van de cabine, dit werd handmatig gedaan en er was geen pompje voorzien dus 1 2 3 en hup tillen maar. Ja een leuke, aardige tijd niet meer te vergelijken met vandaag, heb er mooie herinneringen aan."

Arie Smedes schreef: "Deze F88 heeft bij ons gereden als container truck. Toen wij hem kochten was hij al niet zo jong meer. Hij had als bierwagen van Heineken gereden. Toch was het een oersterke auto en wij hebben er met veel plezier mee gewerkt." 

Ook Ad Openeer bewaard goede herinneringen aan de F88: "Ik heb er mee gereden vanaf nieuw in 1972 tot 1978 zo'n slordige 750.000 km. Het was een FB88 (de B stond voor tandemasser) 260 pk met 16 bak. Er zat een tandemas aanhangwagen achter, zodat er meestal wel een 35 á 40 ton (meestal stenen) vervoerd werden. Het was een beer van een auto zo sterk. Helemaal als je een DAF van 165 pk gewend was."

"De gele Volvo was van de firma Jan Blokzijl uit Geesbrug. Deze firma had toenertijd meerdere Volvo's van het Type F88 en F89. Zelf heb ik gereden op een F88 met kenteken DB-34-61. Het meest vervoerde ik betonplaten, radiatoren en aardappelmeel (zakgoed). Ik vond het altijd een fijne, pittige auto waar ik met veel plezier op heb gereden", aldus Rein Nijdam.

Ook zijn oud collega Roelof Smit reageerde: "Ik was destijds een jongen van 18 jaar toen ik vol trots op deze auto's mocht rijden. Ik ben er mee op veel plekken geweest. Nu dik 40 jaar verder, ben ik nog steeds trots als ik de foto's zie."

Tij Koumans: "Deze auto's hadden we bij de NWM destijds in Uithoorn ook. Ze waren niet kapot te krijgen, zeer betrouwbaar! Verder ik heb er nog mee gereden bij de firma Salari te Sittard."

Tenslotte  de reactie van Jos Fokker: "Hierbij stuur ik een foto van de F88 waar ik van 1982 tot 1987 op gereden heb, het was een van de laatste die gemaakt was en was eind jaren 70 aangeschaft door de firma Elmers en van Essen uit Zeist, het latere A. Elmers uit Hoofddorp. We reden er mee voor V.C.K. in de haven van Amsterdam, we vervoerden rollen papier en containers. Een prima auto voor die tijd."

Auteur: Leonard Looijenga

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier