Clicky


'Onbetaalde kracht verdringt betaalde werknemer uit personenvervoer'

'Onbetaalde kracht verdringt betaalde werknemer uit personenvervoer'
10-11-2014 11:31 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

UTRECHT - Werknemers in het personenvervoer verliezen steeds vaker hun werk, doordat dit wordt overgenomen door onbetaalde krachten. Onbetaalde krachten bestaan uit vrijwilligers (gepensioneerden of mensen die iets voor de samenleving terug willen doen) en uit mensen met een uitkering die verplicht worden te werken voor behoud van hun uitkering.

Dit blijkt uit de resultaten van het online 'meldpunt werkverdringing in het personenvervoer' dat liep van half juli tot 1 november. FNV Bondgenoten luidt de noodklok en roept alle partijen op deze werkverdringing te stoppen.

Resultaten online meldpunt werkverdringing in personenvervoer

Van de 402 melders is 64% man en 36% vrouw. 78 melders zijn onbetaalde kracht en de overige 324 melders zijn werkzaam als betaalde kracht. Uit alle provincies hebben zich mensen gemeld, maar de meeste meldingen zijn gedaan in de provincies Drenthe, Noord- en Zuid-Holland, Overijssel en Zeeland. De meldingen kwamen vooral uit stadsvervoer (11%), streekvervoer (28%) en taxi kleinschalig vervoer (59%). 

Ruim 80% van de melders die nu een betaalde baan heeft vreest voor hun eigen baan. Ze maken zich daarnaast grote zorgen over de veiligheid van de passagiers, het opleidingsniveau van de chauffeurs en de verkeersveiligheid.

Taxisector wordt bedreigd

Bijna 65% van het totaal aantal respondenten heeft een melding over de taxi sector. De sector wordt volgens veel melders in haar bestaan bedreigd door de werkverdringing.  "Ik ben onlangs ontslagen en ik mocht als kers op de taart mijn vervanger, een uitkeringsgerechtigde, nog even inwerken", aldus een 44-jarige vrouw die werkte voor VMNN (Vervoer Midden en Noord Nederland) in Drenthe.

FNV Bondgenoten signaleert dat UWV en gemeenten zorgen voor een oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt, waar ook sommige werkgevers last van hebben.

Vakbondsbestuurder Minke Jansma: "Taxibedrijven zetten het liefst oudere werklozen aan het werk, uit de kaartenbak van het UWV, om aanspraak te maken op loonkostensubsidies. Dit mag, maar het probleem wordt verschoven, want anderen raken erdoor in de WW."

Aanbevelingen

Roel Berghuis, sectorleider Vervoer: "De overheid, die eist dat we allemaal zo snel mogelijk een baan vinden en daarna langer blijven doorwerken, maakt zich ongeloofwaardig wanneer zij stimuleert dat betaalde banen worden omgezet in vrijwilligerswerk. Wat beschouwen we tegenwoordig nog als betaalde arbeid? Hebben we straks ook vrijwillige (lees onbetaalde) bouwvakkers, schoonmakers, onderwijzers en artsen? Buschauffeur is een vak dat diploma's vereist en waarvoor beloning gerechtvaardigd is."

Met de aanbestedingen zouden de vervoersbedrijven voor meer passagiers gaan zorgen, zodat het vervoer rendabeler werd. Maar in plaats daarvan zijn vervoerders geld gaan halen op de dikke lijnen.  Berghuis: "Overheden en vervoerders moeten juist in nieuwe passagiers investeren. Nu lijken ze weg te komen met vrijwilligers. Lekker goedkoop en de chauffeur de WW in. Social return-eisen in aanbestedingen (waarbij vervoersbedrijven verplicht worden mensen van het UWV in te zetten) moeten worden gemaximeerd."

Verbreding van het meldpunt

Het Meldpunt werkverdringing in het personenvervoer was een initiatief van FNV Bondgenoten en kon worden ingevuld van half juli t/m 1 november. Bij de vakbond kwamen de afgelopen tijd ook veel meldingen binnen vanuit andere sectoren, zoals de zorg, post en groenvoorziening. De FNV heeft dan ook besloten om door te gaan met het meldpunt en het te verbreden met de naam 'stop werken zonder loon'.  Maandag 10 november start dit brede online meldpunt op: www.meldpuntwerkverdringing.nl

Oproep aan Klijnsma

Bij een actie vrijdagmiddag  in Tilburg deed de FNV een oproep aan staatssecretaris Klijnsma: 'stop werken zonder loon'. De FNV helpt werkers voor hun belangen op te komen. FNV wil Gewoon Goed Werk. Werk met genoeg zekerheid, respect en groei voor iedereen.