Clicky


Directeur Boks Transporten erkent problemen

Directeur Boks Transporten erkent problemen
06-11-2014 19:15 | Transport | auteur Marcel van der Voort

APELDOORN - Gedupeerde chauffeurs en vakbond FNV Bondgenoten hebben deze week gemeld dat diverse chauffeurs slecht of niet betaald krijgen. Deze werken bij Detacheringsbureau Gouda in Putten dat ook actief is als Boks Transporten Apeldoorn. Directeur A. Bouwmeester van laatstgenoemde reageert donderdag en erkent dat het niet goed gaat.

Hij meldt: "Helder is dat een en ander bij beide bedrijven voor verbetering vatbaar is, waarmee alle partijen sinds geruime tijd bezig zijn. De belangen van de particuliere individuen, zoals de betrokken werknemers, hebben hierbij vanzelfsprekend hoge prioriteit."

Bouwmeester stond ook aan de leiding bij het in 2013 failliet verklaarde J. Boks Transporten. Chauffeurs hoorden een dag voor het faillissement dat ze voortaan moesten werken via Detacheringsbureau Gouda. UWV wil ze geen geld uitbetalen dat ze nog uit die periode moeten krijgen. Omdat het faillissement discutabel is.

Klinkklare onzin

"Aangezien meerdere kwesties echter nog lopende zijn bij zowel de curator, als het UWV als ook de Rechtbank kan in dit stadium niet vooruitgelopen worden op het verdere verloop. Duidelijk moge echter zijn dat alle partijen volstrekt zuiver en rechtmatig hierin handelen", beweert Bouwmeester.

Bouwmeester heeft het eerdere artikel op Transport Online gelezen en bestrijdt enkele delen ervan. "Grootste misvatting in het artikel is de suggestie dat Boks en Detacheringsbureau Gouda nauw verweven met elkaar zijn. Niet alleen wordt gemeld dat ik als de eigenaar van Boks, 'iedere ochtend actief' zou zijn bij Gouda, maar ook wordt gesteld dat L. van Viegen via Gouda ‘opereert’."

"Deze suggestie is eenvoudig geformuleerd klinkklare onzin. Ik ben eigenaar van Boks Transporten, die personeel inhuurt van Gouda. Van Viegen is via zijn vennootschap als adviseur bij Boks Transporten betrokken en heeft tevens contact met Gouda, maar van een officiële betrekking of rol bij Gouda is geen enkele sprake", wil Bouwmeester de lezer doen geloven.

Volledige Volmacht

Wat hij echter verzuimd te melden is dat bij de Kamer van Koophandel staat vermeld dat L. van Viegen volledig gevolmachtigd is bij Detacheringsbureau Gouda. Deze gegevens zijn donderdagnamiddag door de nieuwsredactie van Transport Online gecontroleerd.

Bouwmeester gaat verder: "Ten aanzien van het faillissement van J. Boks in november 2013 zij het volgende opgemerkt. Omdat een faillissement onvermijdelijk was, heeft J. Boks haar verantwoordelijkheid genomen ten aanzien van haar personeel en hiertoe Gouda benaderd."

"Deze was bereid het personeel aan te nemen en te werk te stellen bij Boks Transporten. Het gegeven dat later vragen zijn gesteld omtrent deze handelswijze en dit bij het UWV tot de voorlopige conclusie heeft geleid dat de voormalig werknemers geen recht op een uitkering zouden hebben, is vanzelfsprekend uiterst betreurenswaardig, maar in casu niet terzake dienend."

"Niet alleen is deze aangelegenheid nog niet volledig afgerond, maar tevens wordt er op gewezen dat de informatie enkel uit één en dezelfde bron komt: de curator die nog immer voortgaat met nader onderzoek teneinde duidelijkheid te verkrijgen. Het moge voor zich spreken dat alle betrokken partijen hun medewerking aan dit onderzoek verlenen."

Verslechterde marktsituatie

"Boks Transporten acht zich de dupe van een verslechterde marktsituatie in de logistieke wereld als ook van ongefundeerde verhalen van - naar Boks ernstig vermoedt - voormalig werknemers. Dit veroorzaakt een zogenaamd ‘sneeuwbal-effect‘: zonder hoor en wederhoor toe te passen wordt een verhaal aangemerkt als de waarheid waar een eigen, navolgende waarheid aan vast gekoppeld wordt", vindt Bouwmeester.

De nieuwsredactie heeft voor publicatie alle genoemde bedrijven benaderd en ook de telefoonnummers van Van Viegen en Bouwmeester veelvuldig gebeld voor een wederhoor. De mannen gaven echter ‘geen thuis.’

Zinkend schip

Op het moment dat Bouwmeester met zijn reactie kwam stroomden er ook talloze berichten binnen bij de nieuwsredactie. Wederom een chauffeur die zegt gedupeerd te zijn door Bouwmeester en Van Viegen.

"Ik krijg van Boks Transporten ook nog veel geld, maar ik heb op tijd ingezien het een zinkend schip was", vertelt hij.

"November vorig jaar begon de ellende. Mijn vakantiegeld reserveringen en gewoon salaris waren ineens weg. Verschrikkelijk zo vlak voor de feestdagen met twee kleine kinderen. En noodgedwongen deurwaarders waarmee ik betalingsregelingen had."

"Ik had een contract voor zes maanden bij Detacheringsbureau Gouda en heb gehoopt tot de laatste dagen dat het goed ging komen met het bedrijf. Ik reed internationaal zonder tankpas en zonder de benodigde vergunningen."

"Als er getankt moest worden werd er een paar honderd euro overgemaakt. Nu zullen veel mensen zich misschien afvragen: waarom ging je toch door?"

"Toen ik daar twee jaar geleden kwam werken was het echt een super bedrijf. Ik had een hechte band met de collega's en bedrijfsleiding. Het was voor mij en net als de rest een tweede familie."

"Ik moet nog 5800 euro krijgen van de periode voor het faillissement van J. Boks. Het UWV betaalt immers niet omdat ze faillissementsfraude vermoeden", besluit de chauffeur.

Maanden niet betaald

Een vriend van een andere gedupeerde werknemer: "Hij heeft tot afgelopen maandag bij Boks Transporten gereden. Deze chauffeur is nu hard op zoek naar ander werk en heeft ook financiële problemen door Boks Transporten. Hij is vijf maanden niet betaald en is ook met de vakbond aan het vechten voor zijn geld."

Vrachtwagens

Een andere chauffeur ziet dat de ene na de andere vrachtwagen van Boks Transporten aan de ketting gaat. Hij laat weten wat er aan de hand is: "Zelfs de politie moest erbij komen want Bouwmeester deed moeilijk over de inbeslagname."

En: "Er zijn van de 15 vrachtwagens nog slechts 6 over. Na de inbeslagname van een Volvo is er ook een Renault ingeleverd.”

Transportbedrijven

Naast de vele e-mails van chauffeurs ontvangt de redactie de afgelopen dagen ook reacties van ondernemers die zeggen gedupeerd te zijn. Zo meldt één van de ondernemers: "Deze mannen moeten gestopt worden! Ze laten een spoor van ellende na."