Clicky


Stevige groei Rotterdamse roll on-roll off overslag

Stevige groei Rotterdamse roll on-roll off overslag
30-10-2014 13:32 | Algemeen | auteur De Redactie

ROTTERDAM - De overslag van roll on/ roll off lading in de haven van Rotterdam is in de eerste negen maanden van 2014, ten opzichte van dezelfde periode in 2013, toegenomen met 8% (+1,1 miljoen ton) tot 15 miljoen ton.  De groei is vrijwel volledig te danken aan de groei van de Britse economie. Met circa 20 miljoen ton overslag op jaarbasis,  behoort Rotterdam tot de top 3 van West-Europese ferryhavens.

Het verschil tussen uit Rotterdam gaande lading (8,1 miljoen ton) en inkomende roro-lading (6,9 miljoen ton) is kleiner dan men zou verwachten van een op import gerichte economie als de Britse. Zeker nu ook nog eens het Engelse pond duur is ten opzichte van de euro en zo de export remt. Het roro-vervoer vanaf Rotterdam naar Engeland is sterk gericht op voedingsmiddelen: veel vers fruit en groente, maar ook conserven, diepvriesproducten (vlees, zuivel, veel aardappelproducten), uien en dranken (wijn, bier, frisdranken). Verder zijn duurzame consumptiegoederen zoals meubels en witgoed, hygiënische papierwaren (luiers, toiletpapier, zakdoeken etc.) en auto-onderdelen belangrijk.

Bij de voedingsmiddelen profiteert de Rotterdamse haven van de directe nabijheid van de landbouw in Zeeland en de glastuinbouw in het Westland en rond Bleiswijk, Barendrecht en Venlo. Nederlandse producten worden ook gecombineerd met Europese producten en met exotisch fruit uit vooral Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Deze producten ‘landen’ bij diverse bedrijven in de haven zoals voor vooral verse producten Total Produce, RFW, Opticool en voor vriesproducten Kloosterboer, Eurofrigo en Frigocare.

Ook direct om de haven heen hebben zich talloze bedrijven gevestigd. Het Britse Davis Worldwide bijvoorbeeld, heeft kantoren in Lincolnshire en bij Barendrecht. Het eerstgenoemde zorgt voor de import van groente en fruit uit Spanje, Frankrijk, Italië en Marokko, terwijl het Nederlandse kantoor producten van verder weg, zoals Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. Eigenaar Peter Davis zegt op GlobalFruit.com dat de Rotterdamse faciliteiten voor verse producten hun gelijke niet kennen, “It is faster for us to get the produce from the ship in Rotterdam and then truck it over to England, it is also cost effective“.

De vers-distributiecentra van de grote Britse supermarkten worden beleverd binnen kleine tijdvensters zoals die van Albert Heijn, Carrefour of Lidl op het continent. De vaarschema’s van de Rotterdamse ferrydiensten zijn dan ook extreem strak.

In de Rotterdamse haven hebben vier grote roro-rederijen eigen terminals. In volgorde van (huidige) omvang van de overslag: DFDS Seaways (Vlaardingen), Stena Line (Hoek van Holland en Europoort), Cobelfret (Botlek) en P&O North Sea Ferries. In september hebben Stena Line (op Killingholme) en DFDS Seaways (op Immingham) tevens extra capaciteit ingelegd. Cobelfret verdubbelde door de inzet van een extra schip de capaciteit van zijn dienst op het Portugese Lexoes.

P&O North Sea Ferries en Stena Line profiteren tevens van de toenemende export vanuit Polen naar het VK via gecombineerd vervoer. In samenwerking met ERS Railways zijn er nu vijf treindiensten per week tussen Poznan en de Europoortterminal voor vertrekken naar Engeland. De rederijen verwachten dat de vraag naar spoorvervoer over grote afstanden zal toenemen omdat wegvervoer door stijgende milieukosten steeds duurder wordt.

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE