Clicky


Informatiesysteem spoort overbeladen trucks op

Informatiesysteem spoort overbeladen trucks op
29-10-2014 15:02 | Transport | auteur De Redactie

DEN HAAG - Rijkswaterstaat gebruikt de zogeheten Weigh in Motion (WiM)-systemen om overbeladen trucks op te sporen. Het beheer en onderhoud ervan wordt in ieder geval tot februari 2018 ondergebracht bij de combinatie Cofely/ARS. Op 16 september 2014 tekenden Kai Feldkamp namens Rijkswaterstaat en de directeuren Marcel Helsdingen (ARS) en Wouter Persoon (Cofely) het managementstatement.

Onaanvaardbare schade

‘Overvolle vrachtwagens kunnen onaanvaardbare schade toebrengen aan het wegdek. Met alle gevolgen voor de veiligheid en bereikbaarheid’, zegt Kai Feldkamp, plaatsvervangend directeur Ontwikkeling en Services Rijkswaterstaat (OSR) / Centrale Informatie Voorziening (CIV). ‘De gegevens uit WiM maken het mogelijk om overbeladen voertuigen op wegen op te sporen.’

Inspectie Leefomgeving en Transport

‘WiM is niet alleen een mooi voorbeeld van hoe informatievoorziening Rijkswaterstaat helpt zijn verantwoordelijkheden als netwerkbeheerder goed uit te voeren’, zegt Feldkamp. ‘Het helpt ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn toezichts- en handhavingstaken uit te oefenen. Daarom werken we nauw samen met deze instantie. De ILT wil overbelading in het wegvervoer terugdringen naar onder de 10 procent. Nu is dat percentage nog 15 procent. Het is mooi dat we ze daar vanuit Rijkswaterstaat in het bijzonder mee van dienst kunnen zijn.’

Opsporen en aanspreken

Gegevens over overbeladen voertuigen op de weg worden vanuit WiM automatisch gestuurd naar de webapplicatie Real Time Monitor (RTM). Hier vindt de verwerking, opslag en publicatie van de gegevens van alle weegpunten plaats. De ILT kan dankzij RTM in ‘real time’ haar toezichts- en handhavingstaken op overbeladen voertuigen uitvoeren.

Naast sensitieve sensoren maken ook camera’s deel uit van de WiM-systemen. Via camerabeelden kan de ILT de kentekens achterhalen van voertuigen die in de fout zijn gegaan en daarmee de eigenaar en/of vergunninghouder opsporen en aanspreken.

Europese aanbesteding

Cofely en ARS kregen de opdracht gegund na een intensieve Europese aanbesteding. Feldkamp: ‘Doel is dat één leverancier verantwoordelijk wordt voor het beheer en onderhoud van alle WiM-systemen. Het inmiddels getekende contract loopt tot februari 2018 met de mogelijkheid om het driemaal met een periode van twee jaar te verlengen. De combinatie Cofely/ARS zal het druk krijgen met het inrichten van de beheer- en onderhoudsorganisatie. Vanaf 20 februari 2015 zullen alle WiM-systemen volledig in beheer zijn bij Cofely/ARS.’