Rijkswaterstaat start aanbesteding project Lekkanaal/derde kolk Prinses Beatrixsluis

Rijkswaterstaat start aanbesteding project Lekkanaal/derde kolk Prinses Beatrixsluis
28-10-2014 10:54 | Algemeen | auteur De Redactie

Rijkswaterstaat heeft de aanbesteding gestart voor de verbreding van het Lekkanaal en de aanleg van de derde kolk van de Prinses Beatrixsluis.

Dit is gebeurd met een formele aankondiging op Tenderned op 27 oktober 2014. Het aanbestedingsproces moet in 2016 leiden tot gunning van een DBFM-contract aan een aannemersconsortium. Het contract behelst - naast de verbreding van het Lekkanaal en de aanleg van de derde kolk - ook het onderhoud van de bestaande kolken en het gehele Lekkanaal. De start van de aanbesteding is een mooie volgende mijlpaal voor het project en volgt snel op de vorige: de vaststelling van het Tracébesluit door de minister van Infrastructuur en Milieu in augustus dit jaar.

Gunnen op prijs én kwaliteit

Deze aanbesteding verloopt door middel van een concurrentiegerichte dialoog en leidt tot een zogenaamd DBFM-contract. Dit betekent dat een aannemersconsortium niet alleen verantwoordelijk is voor het ontwerp en de aanleg, maar ook voor de financiering en het onderhoud gedurende 27 jaar na beschikbaarheid van de derde kolk en verbreding van het Lekkanaal.

Naast de prijs is ook kwaliteit van de aanbieding van het aannemersconsortium van belang. Hierop stuurt Rijkswaterstaat door middel van EMVI-criteria. EMVI staat voor Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Dit zijn van tevoren beschreven objectieve kwaliteitscriteria. Het zijn juist deze EMVI-criteria die een aannemersconsortium de mogelijkheid geven een onderscheidende aanbieding te doen.

Aanbestedingsmijlpalen

Een DBFM-aanbesteding doorloopt een aantal vaste stappen met mijlpalen en kent de volgende mijlpalen:

  • Selectiebesluit: op dit punt wordt duidelijk welke gegadigden mee gaan doen aan de eerste dialoogfase.
  • Trechteringsbesluit: na de eerste dialoogfase vallen er gegadigden af en start de tweede dialoogfase met nog drie overgebleven gegadigden.
  • Uitnodiging tot inschrijving: op dit punt nodigt Rijkswaterstaat de drie gegadigden uit om een formele inschrijving te doen.
  • Gunningbesluit: als er geen bezwaar wordt gemaakt, wordt dit besluit 20 dagen na het voornemen tot gunning genomen.
  • Contract Close en Financial Close: Rijkswaterstaat en het gekozen consortium ondertekenen het contract (Contract Close) en het consortium heeft zijn financiering geregeld (Financial Close).

Werkzaamheden starten uiterlijk in 2017 en moeten in 2020 zijn afgerond.

Het project

De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland. Deze sluis ligt in het Lekkanaal bij Nieuwegein. Jaarlijks passeren ongeveer 50.000 schepen de Beatrixsluis en het Lekkanaal is de belangrijkste rechtstreekse hoofdvaarwegverbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds grotere schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Om een betere doorstroming van de scheepvaart te bereiken, verbreedt het Rijk het Lekkanaal, bouwt een derde sluiskolk en legt extra ligplaatsen aan.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden