Grote zorgen bij vakbonden over mechaniseringsplannen AH

Grote zorgen bij vakbonden over mechaniseringsplannen AH
17-10-2014 16:31 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de Albert Heijn distributiecentra (AH DC’s) dreigen spaak te lopen. Volgens vakbonden FNV Handel en CNV Dienstenbond is dit te wijten aan de onvermurwbare houding van AH. AH weigert volgens de bonden te investeren in het eigen personeel.

Zowel als het gaat om de cao als ook als het gaat om aanvullende afspraken om de eventuele gevolgen van de mechanisering op te vangen. De bonden willen naast een nieuwe cao daarom ook aanvullende afspraken om de gevolgen van mechanisatie en uitbesteding van een groot deel van het distributiewerk te ondervangen. Het huidige sociaal plan is daarvoor niet toereikend.

Boterzachte baangarantie

Ingrid van Pinxteren, bestuurder FNV Handel: "Nog even en dan heeft de berg een muis gebaard. Ofwel: van de beloften die AH heeft gedaan komt vrijwel niets terecht. De baangarantie van twee jaar geleden is boterzacht geworden. AH wil het DC Zaandam mechaniseren en het DC Nieuwegein sluiten. Dan kan je op je vingers natellen dat de totale werkgelegenheid binnen de DC’s stevig onder druk komt te staan."

Van een echte keuze is geen sprake

Door de sluiting van het DC in Nieuwegein verdwijnen er honderden banen binnen Albert Heijn Distributie. De werkzaamheden worden uitbesteed naar een logistiek dienstverlener die eveneens in Nieuwegein gaat produceren, maar vrijwel geen medewerker van AH waagt de overstap. Onder het mom van een kwaliteitsslag wordt volgens de bonden een ordinaire kostenbesparing doorgevoerd. Medewerkers komen te vallen onder de cao Transport & Logistiek en die ligt op vele fronten lager dan de cao AH Logistics. AH komt de geest van de gemaakte afspraak met zijn eigen medewerkers niet na omdat er bij uitbesteding vergelijkbare arbeidsvoorwaarden zouden worden aangeboden, terwijl er nu een lichtjaar verschil tussen zit.

AH wil niet investeren in werknemers

De bonden vinden het uitermate teleurstellend dat AH op geen enkel front bereid is om de toekomst van de DC-werkers veilig te stellen. "AH zegt ‘nee’ tegen onze voorstellen voor een betere baangarantie en het zegt ‘nee’ tegen respectvolle arbeidsvoorwaarden bij uitbesteding. AH is vooral heel erg tegen investeren in zekerheden voor haar werknemers. Voorts wijst AH nagenoeg al onze voorstellen af als het gaat om een nieuw te sluiten cao. Dit blijkt ook uit het karige loonbod: 1,25 procent in 2015 en 1,5 procent in 2016", aldus de bonden.

Bonden willen meer zekerheid voor werknemers

FNV Handel en CNV Dienstenbond willen in de nieuwe cao onder andere een goede loonsverhoging en meer zekerheid voor uitzendkrachten afspreken. Daarnaast willen de bonden een aanvulling op het bestaande sociaal plan dat geldt voor alle DC’s waarin een reële en hoge ontslagvergoeding wordt afgesproken voor het geval een werknemer alsnog zijn baan verliest vanwege uitbesteding van de versketen en mechanisering van de stroom houdbare producten.

“Wij hopen natuurlijk dat het er niet van gaat komen dat er door deze keuzes gedwongen ontslagen vallen. En als AH zijn baangarantie kan nakomen, hoeft het dus ook niets te kosten.” aldus Michiel Wallaard, bestuurder van CNV Dienstenbond. “Maar we moeten naar de medewerkers toe reëel zijn. Als blijkt dat de fundamenten van de twee jaar geleden afgegeven baangarantie zijn gebouwd op zand in plaats van op een rots, omdat de downgrading van banen en de omvang van de mechanisatie heftiger is dan destijds voorzien, dan is het logisch dat we om aanvullende zekerheden vragen. Zekerheden die AH immers zelf ook altijd afdwingt in zijn contracten met zijn zakenpartners zoals leveranciers en franchisers.

De cao geldt voor circa 5.000 werknemers, rechtstreeks voor ruim 3.000 eigen medewerkers en indirect ook voor 2.000 uitzendkrachten.



Juridische Column

Verschillende brancheorganisaties hebben al aangekondigd dat het coronavirus gevolgen heeft voor de tarieven voor zee- en luchtvrachttransport van en naar China. Logistieke dienstverleners willen de kosten die zij als gevolg van het virus extra moeten maken doorbelasten aan hun opdrachtgevers, de handels- en productiebedrijven. Kan dat zomaar?


LEES VERDER
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

NIEUWSBRIEF GEMIST?

Heeft u de nieuwsbrief van vandaag gemist?

KLIK HIER

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,788
Diesel1,472

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Truckoccasions

Rijverboden