Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 22 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 22 -2]
17-10-2014 10:19 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE -  'Wie kent deze vrachtwagen nog?' Maandelijks behandelen we een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

Deze maand staat de Magirus Deutz frontstuur centraal. Twee weken geleden vroegen wij u naar uw ervaringen en anekdotes met deze Magirus. Dat hebben we geweten... ook deze keer kwamen er weer vele reacties binnen, zoveel zelfs dat we een selectie moesten maken. Dank gaat uit naar allen die reageerden!

Thijs Postma van Pax stuurde ons enkele oude foto's afkomstig uit het Pax archief; waaronder deze:

Rudie de Vreeze schrijft ons: "Als klein jochie ging ik vroeger met mijn oudste broer mee op de r.m.o.van de firma Mink uit Scharsterbrug, die hadden twee van deze types Magirus Deutz. Eén was van het eerste type in melkbus uitvoering, volgens mij nog met stuurversnelling. De andere was een type D 170 met pookversnelling in r.m.o. uitvoering met een witte tank erop van de firma Hoeksema en Velt uit Leeuwarden. Tussen de cabine en de tank zat een rek, daar namen ze nog zuivelproducten mee voor de boeren. Die konden in die tijd dat bestellen bij de fabriek, denk aan vla, kaas etc. Mijn broer, inmiddels 62 jaar, praat nog steeds vol passie over deze auto en hoe sterk die dingen waren."

Pieter Klaver kwam zelfs persoonlijk bij de redactie langs om een foto af te geven! Hij reed bij Pax internationaal. Over de foto: "Dit was op een gebouw van Mc Donalds bij Parijs op de vierde verdieping, de vrachtwagen, een 10 cylinder met 310 pk, was geladen met karton.

Maarten van Dorp: "Ik reageer op uw oproep wie kent deze wagen nog; wel zeker ik nog! Ik heb van 1959 tot 1968 met dit merk door Duitsland en Frankrijk gezworven. Eerst bij de firma H, Tukker in Sassenheim en later bij expeditie Bierman in Voorhout. Eerst een vier cilinder toen twee keer een zes cilinder Saturnus, daarna een 8 cil Pluto en zoals u hopelijk op de foto kunt zien nog een van de laatste types met een kantel cabine! Met veel plezier!!! Ook heb ik nog in 1954 in Hoogeveen bij Motorkracht (de toenmalige importeur-red.) een jaar aan de assemblage band gestaan; om kort te gaan een knap deel van mijn leven!!"

Van Jan van der Zee kregen we onderstaande foto gemaakt rond 1980 van het familiebedrijf van der Zee uit Dronrijp.

Hajo Schuurman schreef: "Mijn oom Jan werkte in de jaren '70 als administrateur bij Magirus in Hoogeveen. Zodoende kreeg ik als klein jochie regelmatig kalenders, folders, stickers en drie miniaturen van hem. Mijn internationale chauffeurscarrière begon ik begin jaren '90 bij Verheij Int. Transport in Silvolde op een Iveco Turbostar 360 pk, voor die tijd best veel. Die auto trok als een beer, motorisch onverwoestbaar. Tegenwoordig rij ik ook weer in een Iveco. Een Stralis Hiway. Deze auto rijdt prima en is bijzonder zuinig in verbruik. Maar de ontwerpers zijn vergeten dat ik er van maandag tot en met vrijdag niet alleen in werk, maar ook in woon en slaap. Sinds de Turbostar is er namelijk qua interieur weinig veranderd..."

Van Joop van Schootbrugge ontvingen we een mooie foto met toelichting: "Deze foto is gemaakt tussen 1971 en 1975. Het bedrijf was de firma de Zwaan uit Nunspeet, gespecialiseerd in hout transport. Deze Magirus Deutz 310pk werd bestuurd door de chauffeurs Jaap van de Put en Joop van de Schootbrugge, die dagelijks vanuit Harderwijk naar het Sauerland in Duitsland deze boomstammen vervoerden. Soms waren er vrachten bij van wel 30 meter lengte".

Ook Willem van Westerveld deelde met ons zijn ervaringen en foto's: "Bij D ten Cate internationaal veetransport in Wezep werd eind jaren 60 ook een Deutz frontstuur aangeschaft, het was een super luxe auto voor die tijd. Zo lang de auto in gebruik is geweest heeft ie bijna een nieuwe auto aan
onderdelen gekost. De andere Deutzen waren torpedo`s bij ten Cate en daar was eigenlijk nooit
wat mee."

J. van Thiel schreef: "Een van de eerste Magirus Deutz als drankenauto met rolzeilen. Geweldige fijne auto om mee te sturen: km stand 1,3 miljoen met Dercks aanhangwagen.

Op de valreep kwam er nog een reactie binnen van Jan Lewiszong: "Wij hebben zelf nooit een Magirus gehad maar vond het altijd zeer mooie wagens met een prachtig geluid. Wij hebben voor onze hobby een unieke Magirus 360D18 12 cilinder uit Italië aangeschaft".

Auteur: Leonard Looijenga

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier