Rendementen wegvervoer: Sterke achteruitgang in 2008

Rendementen wegvervoer: Sterke achteruitgang in 2008
25-06-2008 19:08 | Wegvervoer | auteur de redactie
ZOETERMEER - De gemiddelde rentabiliteit in het beroepsgoederenvervoer over de weg is in 2007 licht gestegen. Naar verwachting zal de gemiddelde rentabiliteit dit jaar dalen. NEA voorziet dit in het jaarlijkse onderzoek naar de rentabiliteit van transport- en logistiekbedrijven actief in het beroepsgoederenvervoer over de weg.

Ieder jaar stelt NEA, in opdracht van de Stichting NIWO, een onderzoek in naar de rentabiliteit van transport- en logistiekbedrijven actief in het beroepsgoederenvervoer over de weg. Het doel is het volgen van de economische ontwikkelingen in de wegvervoersector. Onlangs zijn de nieuwste versies van deze rapporten verschenen.

Binnenlands vervoer
De gemiddelde rentabiliteit in het binnenlands beroepsgoederenvervoer over de weg in 2007 komt uit op +1,0%. De door NEA gehanteerde rentabiliteitsnorm van 5% voor een gezonde bedrijfsvoering wordt in 2007 uitsluitend behaald door bedrijven met een wagenpark van meer dan 50 voertuigen. Voor 2008 wordt een achteruitgang verwacht en zal het gemiddeld rendement uitkomen op +0,6%. De hoge dieselprijs die de vervoerder voor een gedeelte niet door kan rekenen in de vrachtprijs is een belangrijke veroorzaker van deze achteruitgang.

Grensoverschrijdend vervoer
Bij de bedrijven die overwegend internationaal opereren was de gemiddelde rentabiliteit in 2007 -1,2%. Voor 2008 wordt in deze deelsector een nog grotere daling verwacht van de rentabiliteit. Gemiddeld zullen deze bedrijven in 2008 naar verwachting een rendement behalen van -2,0%. De fors gestegen brandstofkosten drukken hier nog zwaarder op het resultaat.


ACTUEEL

Vanwege stiptheidsacties van Franse douaniers zijn er lange wachttijden in Calais. Check hieronder de actuele wachttijden.

Actuele wachttijden

Truckoccasions

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier