Clicky


Boekestijn Transport start intermodale lijndienst

Boekestijn Transport start intermodale lijndienst
13-10-2014 16:16 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Begin 2014 is Boekestijn Transport Service begonnen met een pilot voor het aanbieden van een intermodale service. Hierbij komen de containers in Nederland aan via Deep- en Short Sea shipping. Na aankomst van de container in Rotterdam wordt de cross docking  in Poznan uitgevoerd, in plaats van in Mill. Een half jaar verder zijn er met succes beleveringen gedaan  in Oost-Europa, met name in de regio Poznan in Polen, en wordt deze service nu ook in de markt gezet.

Intermodaal transport wordt steeds vaker verkozen boven het wegtransport. De voordelen van het intermodale transport, zoals het vermijden van de stijgende dieselkosten, zijn een uitkomst voor vele bedrijven die willen besparen op de transportkosten. Echter, het kwetsbare van intermodaal transport is dat er verschillende partijen handelingen uitvoeren voordat de lading uiteindelijk op de plaats van bestemming is. Hier tegenover staat het wegtransport, waar je de zekerheid hebt dat de truck die komt laden ook op de plaats van bestemming arriveert, zonder verdere handlingen.

Daarom biedt Boekestijn Transport Service samen met onze partner ERS Railways, die het spoortransport van Rotterdam naar Poznan verzorgt, een nieuwe oplossing aan. De container komt  via Deep/Short Sea shipping in Rotterdam aan of de pre-carriage gebeurt vanuit Nederland naar Rotterdam door een transport partner in Nederland. ERS Railways zorgt vervolgens voor het spoor transport. Eenmaal gearriveerd in Polen, verzorgen wij met onze eigen chauffeurs de on-carriage.

Boekestijn Transport Service heeft inmiddels 20 jaar ervaring in het transport in zowel West- als Oost Europa en reeds 200 eigen trucks op de weg. De uitgebreide ervaring en de nieuwste, breedst inzetbare equipment zorgen ervoor dat u ervan verzekerd bent dat uw lading in goede staat en op tijd bij uw klanten in Oost-Europa is.

Belangrijke bijkomstigheid is de uitstoot van CO2. Op een lading van Nederland naar Polen, is er reeds gebleken dat de intermodale optie tot 70 procent minder CO2 uitstoot dan het wegtransport. Toch zijn de kosten van het transport in de meeste gevallen doorslaggevend. Recente ladingstromen hebben aangetoond dat de transportprijs tot wel 25 procent gereduceerd kan worden.

In de hedendaagse 24-uurs markt staat snelheid voorop. Dit is vaak een bottle neck voor het intermodale transport. Door de verschillende handlingen in het complete proces is het zo dat de doorlooptijd van het intermodale transport lager ligt dan die van het wegtransport. Echter, doordat onze partner op het spoorwegtraject, ERS Railways, dagelijks vertrekt naar Polen, zorgt dit ervoor dat er bijvoorbeeld in het Westen van  Polen een doorlooptijd aangeboden kan worden van dag A laden, dag C lossen. Hierdoor is er nauwelijks verlies in de doorlooptijd tussen weg- en intermodaal transport.

Waar in het verleden ook het verlies van ladingsruimte werd gekoppeld aan het intermodaal transport is dat bij ons niet van toepassing. Er worden standaard 45' containers gebruikt, waardoor de ladingscapaciteit even groot is als de ladingscapaciteit van een normale trailer.

Kortom, Boekestijn Transport Service biedt u nu intermodaal transport aan richting Polen (in combinatie met wegtransport tot diep in Rusland of nog verder), met de Nederlandse betrouwbaarheid, zonder verlies van doorlooptijd of ladingsruimte, met besparing van de CO2 uitstoot en een flinke besparing op uw transportkosten.