Clicky


MCS neemt eerste hybride binnenvaartschip in gebruik

MCS neemt eerste hybride binnenvaartschip in gebruik
09-10-2014 16:37 | Algemeen | auteur De Redactie

DRACHTEN - Containervervoerder MCS uit Drachten gaat vanaf 7 oktober containers vervoeren met behulp van een hybride aangedreven binnenvaartschip. De combinatie van dieselmotor en elektromotor zorgen voor een brandstofbesparing en een CO2-reductie  ten opzichte van conventionele scheepsmotoren.

Met deze duurzamere manier van transporteren komt MCS tegemoet aan de wensen van opdrachtgever FrieslandCampina. De zuivelonderneming streeft naar het verduurzamen van de gehele zuivelketen, waaronder de broeikasgasemissies tijdens het transport van melk en zuivelproducten.

MCS richt zich op multimodaal containertransport. Het bedrijf kijkt daarbij voortdurend hoe het vervoer verder verduurzaamd kan worden. Op verzoek van opdrachtgever FrieslandCampina onderzocht de containervervoerder of het mogelijk is om binnenvaartschepen op vloeibaar gas (LNG) te laten varen.

Aangezien de bunker- en tankfaciliteiten hiervoor nog onvoldoende ontwikkeld zijn, koos de containervervoerder voor een andere duurzame oplossing: een bestaand, door een dieselmotor aangedreven charterschip, naast de bestaande hoofdmotor te voorzien van een elektromotor die de schroefas direct aandrijft. Het vermogen hiervoor wordt geleverd door twee kleine aggregaten.

Efficiëntere aandrijving

Met de nieuwe opstelling kan de schipper kiezen tussen een dieselmotor, een elektromotor of een combinatie van beide. Volgens Nutte Visser, mede-eigenaar van MCS, zorgt dit laatste voor een veel efficiënter motorgebruik.

“Het zware vermogen van de dieselmotoren in conventionele binnenvaartschepen heb je in ons vaargebied lang niet altijd nodig. In de meeste gevallen kun je met een laag vermogen prima uit de voeten, zeker wanneer ook nog eens een elektromotor wordt toegepast met een hoog rendement en koppel.

Daarbij is de directe aandrijving van de schroefas heel efficiënt waardoor er minder vermogen nodig is om de gewenste snelheid te halen. In de praktijk komt het erop neer dat de schipper zo’n 85 procent van de tijd op de elektromotor kan varen. Wanneer meer vermogen nodig is, schakelt hij de hoofdmotor bij.”

Duidelijke milieuwinst

Volgens Visser is met deze hybride opstelling een forse brandstofreductie haalbaar. Uit de testen moet dit gaan blijken maar er wordt gerekend op een besparing van een kwart aan brandstof. Daarnaast zijn door het constantere toerental van het aggregaat de uitlaatgassen beter te zuiveren. In een volgende fase kunnen dan ook de uitlaatgassen worden na behandeld zodat naast reductie van CO2 ook de uitstoot van fijnstof en NOx kan worden gereduceerd.

Rechtstreeks naar Rotterdam

Vanaf 7 oktober zal het nieuwe schip vanaf de MCS terminals  de diensten onderhouden van en naar de Rotterdamse havens. De investering in de elektromotor en de aggregaten moet worden terugverdiend door het lagere brandstofverbruik. Wanneer de resultaten goed zijn, zullen volgens Visser meerdere schepen worden voorzien van een elektromotor.

Verdere verduurzaming

Om in de toekomst nog duurzamer te kunnen varen, houdt MCS de ontwikkelingen op het gebied duurzamere brandstofsoorten scherp in de gaten, aldus Visser.

“Als er genoeg tank- en bunkerstations langs onze vaarroutes staan, kunnen we bijvoorbeeld over op LNG/bio-LNG of andere duurzame brandstofsoorten, om de uitstoot nog verder te reduceren. Dat past ook weer prima in de visie van onze opdrachtgevers”

MCS vervoert containers door heel Nederland en maakt hiervoor  gebruik van 7 charterschepen. Het bedrijf heeft eigen op- en overslagterminals in Leeuwarden, Groningen en Meppel en deelnemingen in terminals in Hengelo, Rotterdam en Kampen. Behalve vervoer over water verzorgt MCS ook het aansluitend transport over de weg, de op- en overslag van containers alsmede aanvullende diensten als ontgassen, reinigen en drogen van containers.  Visser verwacht dat zijn bedrijf dit jaar 80.000 containers zal vervoeren, een groei van 10 procent ten opzichte van 2013.

Foto's

  • J.Roeland
    MCS