Clicky


Een kijkje in de keuken bij...Oegema Transport

Een kijkje in de keuken bij...Oegema Transport
08-10-2014 10:00 | Transport | auteur De Redactie

DEDEMSVAART - In 'Een kijkje in de keuken bij...' gaat Transport Online regelmatig op bezoek bij een transportbedrijf voor een kijkje in de spreekwoordelijke keuken. Hoe reilt en zeilt een bedrijf? Hoe staat het bedrijf er nu voor, wat verwacht het voor de toekomst?

Deze keer ging redacteur Leonard Looijenga een kijkje nemen bij Oegema Transport in Dedemsvaart en sprak met Sibbele Oegema.

"Ons bedrijf bestaat sinds 1919 en wordt momenteel geleid door de vierde generatie", vertelt Sibbele Oegema, algemeen directeur bij Oegema Transport. "Samen met mijn broer, die verantwoordelijk is voor de techniek, en mijn echtgenote, die de personele- en financiële zaken voor haar rekening neemt, vormen wij de directie."

"Wij vervoeren alles vanaf een multicolli van 15 kilogram tot complete ladingen. Wij beschikken over een vloot van ruim 200 voertuigen; een groot deel hiervan is dag en nacht onderweg.”

Op dit moment staan meer dan 400 medewerkers op de loonlijst, waarvan circa 325 chauffeurs.  De transport activiteiten van Oegema kun je in vier groepen onderverdelen. Elke groep vormt ongeveer een kwart van de omzet:

  • bouw of bouw gerelateerd: transport van onder meer stenen en pvc buizen
  • distributie Benelux: kleinere zendingen vervoerd met busjes, bakwagens en opleggers
  • klant specifiek: maatwerk in overleg met de klant bijvoorbeeld nachtdistributie of adr klasse 7
  • internationaal:  West Europa, zeg maar de ons omringende landen als Duitsland en Frankrijk, maar ook Italië Spanje, Denemarken en Tsjechië

Verder beschikt het bedrijf over een eigen werkplaats. Hier wordt al het eigen materieel, zowel de trucks als de opleggers/aanhangwagens onderhouden. “Wij werken namelijk niet met onderhoudscontracten. De werkplaats is in 2008 nieuw gebouwd en is onder meer geschikt voor LZV's. De werkplaats staat ook open voor derden, op dit moment wordt een kwart van de activiteiten voor derden gedaan", aldus Sibbele Oegema.

"Doordat een aantal klanten vestigingen openden in Tsjechië, kregen wij de vraag voorgelegd of wij ook daar onze diensten konden aanbieden. Dit lukt helaas niet met Nederlandse chauffeurs in verband met het verschil in loonkosten. Wij hebben toen een bedrijf in Brno overgenomen met vijf auto's. Op dit moment zijn dat er 15, waarbij de chauffeurs gewoon meedraaien bij de internationale planning. Deze chauffeurs zijn maximaal drie weken onderweg, waarna ze zeven dagen thuis zijn.”

“Aangezien we redelijk wat werk van en naar Tsjechië hebben staan ze ook regelmatig in de cyclus van drie weken een weekend thuis in Tsjechië. Wanneer de Tsjechen het weekend in Nederland zijn, zien wij ze het liefst hier in Dedemsvaart staan en niet onderweg. We hebben hier namelijk faciliteiten voor hen om te wassen, koken, douchen, onderhoud aan de auto te doen etc... Toch kiezen sommige chauffeurs ervoor om ergens onderweg te blijven omdat ze dan bij een groep kennissen staan.”

“In Brno hebben we kantoor met een parkeerterrein alsmede de mogelijkheid voor op- en overslag. We zitten op een kleine afstand van onze klanten maar ook van de garages en snelweg dus een perfecte plek. Onze Tsjechische planner spreekt ook Nederlands. Deze geeft de opdrachten door aan de chauffeurs, hij vertaalt en heeft contact met de chauffeurs  over laad-, lostijden en rij- en rusttijden. Met name voor wat betreft de rij- en rusttijden maar eigenlijk alles wat met regels te maken heeft, zijn de Tsjechen veel preciezer dan hun Nederlandse collega’s. Onze planner in Tsjechië onderhoud ook contact  met diverse instanties als, garages, klanten, onze accountant enz.”

"Meer recent hebben wij een vestiging in Culemborg geopend; daar rijden nu vijftien auto's.  En per 1 september zijn we bovendien een samenwerking met de familie Lensen gestart in Roeselare, België. Daar is gestart met vier auto’s; dat aantal moet het komend jaar gaan groeien. Hiermee staat er een goed netwerk in de Benelux. Vanuit Culemborg zijn wij sneller bij een aantal grote klanten en zijn ook de ritten naar België in minder rij-uren te maken. Voorheen bleef er nog wel eens een chauffeur net voor Zwolle steken omdat hij aan z'n uren zat."

"Wij verzorgen alle bijscholingen in het kader van Code 95 in eigen beheer”, vervolgt Sibbele Oegema. “We hebben zelf een programma samengesteld dat goedgekeurd is. Zo bouwen wij in de winterperiode een eigen auto om voor de rijvaardigheidstrainingen. Hiervoor werken we samen met een gespecialiseerde trainer.”

“Wij willen mede via de Code 95-opleidingen onze chauffeurs scholen naar een hoog en uniform kwaliteitsniveau. Ook werken we met vier mentorchauffeurs die nieuwe en jonge chauffeurs begeleiden. Er stromen regelmatig jonge chauffeurs in, die via een leer-werk traject van VTL in de loods begonnen zijn. Er werken hier continu een tiental mensen met een leer-werk contract."

"De crisis in 2008 viel ons best rauw op het dak; we hadden net de nieuwe werkplaats en  kantoor met loodsen gebouwd. Met name in het bouwsegment was een forse terugval te zien. Dit hebben we deels kunnen compenseren door overnames te doen en door groei van de distributie afdeling bijvoorbeeld dankzij de toegenomen internet verkopen. Hierdoor is onze omzet in de jaren 2008 - 2010 gelijk gebleven.”

“Sinds 2010 zien we een langzame maar gestage groei van de omzet. Gelukkig zijn de bedrijfsresultaten altijd in de plus gebleven ook al was het soms maar een heel klein plusje. Omdat wij deze winst altijd in het bedrijf hebben laten zitten, gaf dit ons de mogelijkheid tot het doen van overnames of  andere investeringen. Terugkijkend kun je zeggen dat de brede spreiding van activiteiten een juiste keuze was, hoewel een adviseur van de bank ons eerder "veel te breed georiënteerd" vond!"

"De toekomst zie ik positief tegemoet", besluit Sibbele Oegema, "Onze organisatie is er klaar voor! Al moet ik wel een kanttekening plaatsen: een betere balans tussen kosten en opbrengsten is absoluut noodzakelijk, zodat transportbedrijven (ook de onze) weer een aantal goede jaren kunnen draaien om het eigen vermogen aan te vullen. Als gevolg daarvan zal er weer meer geïnvesteerd worden hetgeen weer goed is voor het vertrouwen in de economie."

Auteur: Leonard Looijenga


Bent u eigenaar van een transportbedrijf en zou u ook een keer willen meewerken aan een 'kijkje in de keuken'? Mailt u dan uw gegevens en motivatie naar: redactie@transport-online.nl