Clicky


Actie bij Bol.com tegen schijnconstructies koeriers- en pakketdiensten

Actie bij Bol.com tegen schijnconstructies koeriers- en pakketdiensten [+foto's]
06-10-2014 07:30 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

Maandagochtend van 8:00 uur tot 10:00 uur houden zo’n 50 koeriers een ludieke actie bij Bol.com. Samen met FNV Bondgenoten en gehuld in blauwe pakken bieden ze de werknemers van de grootste opdrachtgever in de pakketdienst een ‘pakje verantwoordelijkheid’ aan.

Pakketje verantwoordelijkheid

In het pakje zitten de uitkomsten van een onderzoek naar het gedrag van opdrachtgevers in de transportsector én een eisenpakket. SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) onderzocht, in opdracht van FNV Bondgenoten, de invloed van de nieuwe Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) op opdrachtgevers in de transportsector.

Onderzoek SOMO

“Door een gebrek aan controles door overheid en opdrachtgevers is het nu eenvoudig voor een transporteur (zoals bijvoorbeeld DHL, PostNL, UPS etc) om wet- en regelgeving en kwaliteitseisen van opdrachtgevers in de wind te slaan. Opdrachtgevers (zoals bijvoorbeeld Bol.com, Zalando of Wehkamp) doen geen actieve pogingen om het sociaal beleid van transporteurs te beïnvloeden en overtredingen worden nauwelijks opgespoord”, aldus onderzoeker Fleur Scheele.

Schijnzelfstandige koeriers PostNL

Egon Groen, bestuurder FNV Bondgenoten: “Ook blijkt  uit het onderzoek dat PostNL met een marktaandeel van 80% dominant is, maar op grote schaal gebruik maakt van schijnzelfstandige koeriers. Onder deze koeriers is in 2013 een staking uitgebroken over de manier waarop PostNL met hen omgaat, terwijl er nog steeds sprake is van grote onvrede. De arbeidsvoorwaarden die PostNL hanteert, zorgen voor een enorme druk op de arbeidsvoorwaarden van werknemers van andere bedrijven. Wij vinden al jaren dat aan deze praktijk een einde moet komen. De koeriers zouden gewoon in loondienst moeten komen van PostNL, omdat het in de praktijk ook gewoon werknemers zijn.”

Wet Aanpak Schijnconstructies

De WAS, die het mogelijk moet maken dat opdrachtgevers verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor misstanden bij hun transporteurs, wordt in december in de Tweede Kamer besproken.