Clicky


Een contract van 70 miljoen euro voor Alstom

Een contract van 70 miljoen euro voor Alstom
01-10-2014 11:13 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

BRUSSELS - Alstom heeft voor een bedrag van 70 miljoen euro een contract getekend voor de levering aan de Belgische exploitant van treindiensten SNCB-NMBS van ingebouwde seinapparatuur van het type ATLAS 200 voor 449 treinen in commercieel gebruik. De levering start in 2016.

Het contract betreft het ontwerpen, produceren, testen en laten certificeren van de apparatuur voor 5 treintypes, evenals de levering en het onderhoud van de ingebouwde spoorbeveiligingssystemen voor een periode van 10 jaar. Het inbouwen van de apparatuur in de treinstellen zal door de SNCB-NMBS worden uitgevoerd. 

Het gekozen ERTMS-systeem van niveau 2 ATLAS 200 voldoet aan de meest recente technische eisen op het gebied van interoperabiliteit. Atlas 200 maakt niet alleen een integrale controle van spoorwegovergangen mogelijk, maar ook het gebruik van standaard en t.o.v. de grond moduleerbare remsystemen en de beveiligingsfunctie "limited supervision". Dit systeem wordt momenteel door Alstom toegepast in Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Australië. 

"Hiermee haalt Alstom het vijfde contract binnen voor de levering van ingebouwde ETCS-systemen niveau 2, Baseline 3. Spoorwegexploitanten die voor deze standaard kiezen - de enige standaard die over enkele jaren zal zijn toegelaten- krijgen een belangrijke voorsprong, omdat daarmee migratieproblemen kunnen worden voorkomen" aldus Marcel Miller, CEO van Alstom in België.

Dit contract bewijst het succes van ETCS niveau 2 van Alstom als technisch spoorbeveiligingssysteem, dat nu in bijna 4600 treinen (meer dan 100 verschillende modellen) is geïnstalleerd, waarvan de helft al in commercieel gebruik is. Ook het belang van een efficiënt onderhoudssysteem wordt ermee onderstreept.

Alstom heeft als wereldleider op het gebied van ERTMS-technologie contracten getekend in 23 landen, voor een spoorlengte van 12000 km. Van de elf hogesnelheidslijnen die over deze technologie beschikken, zijn er zes in volledig commercieel gebruik genomen.

Alstom heeft als eerste onderneming diverse trajecten met deze technologie uitgerust: een zeer-hogesnelheidslijn (Rome– Napels, Italië), een internationale hogesnelheidslijn (van Luik in België naar de Duitse grens), de meest intensief gebruikte spoorlijn (Mattstetten-Rothrist, Zwitserland) en een spoorlijn die uitsluitend voor goederentransport wordt gebruikt (Betuwelijn, Nederland).