Clicky


Hörmann integreert RFID-technologie in laad- en lossystemen voor sneller en betrouwbaarder proces

Hörmann integreert RFID-technologie in laad- en lossystemen voor sneller en betrouwbaarder proces
29-09-2014 16:35 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

BAARN - Met de lancering van docklevellers met geïntegreerde RFID-technologie creëert de Duitse deurenfabrikant Hörmann voor de logistieke sector op innovatieve wijze mogelijkheden voor een sneller en betrouwbaarder laad- en losproces. 

Bij de conceptontwikkeling van de revolutionaire docklevellers is de factor tijdsbesparing als belangrijk uitgangspunt gekozen. Een anticiperende planning en een vlekkeloos en vlot transport zijn in de logistiek van bepalend belang om binnen de kaders van de gestelde deadlines te kunnen werken. De met RFID-technologie uitgeruste docklevellers ondersteunen dat proces dan ook in hoge mate.

Contactloos en betrouwbaar registreren

De docklevellers met geïntegreerde RFID-techniek zijn in staat goederenbewegingen tijdens het laden en lossen contactloos en betrouwbaar door middel van transponders en ontvangers te registreren. Waar normaalgesproken RFID-ontvangers in de vorm van aanrijgevoelige poorten rond de dockdeur worden geïnstalleerd, bevindt de RFID-ontvanger van Hörmann zich direct onder de dockleveller. Deze is daarmee zeer dichtbij de transponder geplaatst, die op de europallet is aangebracht. 

Slimme constructie

Dankzij deze slimme constructie kunnen alle relevante gegevens op het afleveringsbewijs betrouwbaarder worden uitgelezen en geregistreerd. Wanneer deze onder de pallet zijn aangebracht worden ze door aan de zijkant van de laad- en loslocatie geplaatste antennes in poorten vaak niet uitgelezen. De signaalafstand is te groot of er ontstaat ruis in de overdracht door de goederen op de pallet. 

Optimale bescherming

Een ander noemenswaardig voordeel is dat de RFID-ontvanger optimaal is beschermd tegen aanrijden door voertuigen op de werkvloer. Tijdens het meerjarige proces van ontwikkeling dacht Hörmann de mogelijkheid uit om docklevellers dusdanig met antennes uit te rusten dat de signalen niet door het staal worden afgeschermd. Dit zonder daarbij  de stevigheid en duurzaamheid van het platform nadelig te  beïnvloeden. Bestaande docklevellers kunnen overigens ook achteraf met de RFID-techniek worden uitgerust.