Clicky


EC zet vraagtekens bij Franse boetes voor weekendrust in cabine

EC zet vraagtekens bij Franse boetes voor weekendrust in cabine
10-09-2014 13:41 | Transport | auteur De Redactie

BRUSSEL - De Europese Commissie heeft grote vraagtekens of de nieuwe Franse boetes voor vrachtwagenchauffeurs die hun weekendrust doorbrengen in hun cabine, in overeenstemming zijn met Europese wetgeving. Dat blijkt uit antwoorden van Transportcommissarsis Kallas op vragen van Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP), lid van de Transportcommissie van het Europees Parlement.

Van Dalen: "Half juli besloot Frankrijk dat vrachtwagenchauffeurs hun normale weekendrust niet meer mogen doorbrengen in hun cabine, op straffe van maximaal 30.000 euro boete en 1 jaar gevangenisstraf. In reactie op mijn vragen proef je dat de Commissie van mening is dat vrachtwagenchauffeurs hun weekendrust wél mogen doorbrengen in hun cabine én dat de Commissie de boetes buiten proporties vindt. Frankrijk zal de nieuwe boetes, in overleg met de Commissie, moeten aanpassen. Anders kan de Commissie een juridische procedure tegen Frankrijk starten bij het Hof van Justitie van de EU."

Van Dalen is blij dat het voor de Nederlandse internationaal-transportsector nu duidelijk is dat een chauffeur zijn normale wekelijkse rusttijd wel degelijk in de cabine door mag brengen. "Als een voertuig over geschikte slaapfaciliteiten beschikt en stilstaat, mag een chauffeur daar zijn normale weekendrust doorbrengen. Voorwaarde is wel dat de chauffeur de vrijheid heeft om zijn rust ook ergens anders door te brengen", aldus de Europarlementariër.

Die voorwaarde vindt Van Dalen erg belangrijk: "Je ziet in de Transportsector steeds vaker chauffeurs, uit met name Oost-Europa, die van hun opdrachtgevers maandenlang hun rust moeten 'genieten' in hun cabine. Echte vrijheid om tijdens de normale weekendrust hun cabine te verlaten, hebben ze niet. Dat leidt tot mensonterende toestanden op parkeerplaatsen langs de grote Europese snelwegen. Het is goed dat de Europese Commissie lidstaten wel de ruimte biedt deze wantoestanden een halt toe te roepen."

Ook verwacht Van Dalen veel van de evaluatie van de handhaving van de sociale wetgeving in het wegvervoer, die de Commissie tevens aankondigt in de antwoorden. Van Dalen hoopt dat de tekortkomingen in de handhaving van de rij- en rusttijdenregelgeving en de cabotageregelgeving, die ongetwijfeld aan het licht zullen komen, ertoe leiden dat de Commissie en de lidstaten samen hard gaan werken aan betere wetgeving voor en handhaving van het wegvervoer.