Clicky


Boskalis zet speciale Volvo FM(X) Mining Dumpers in bij verbreding A6

Boskalis zet speciale Volvo FM(X) Mining Dumpers in bij verbreding A6
08-09-2014 14:58 | Transport | auteur De Redactie

Boskalis Nederland zet drie nieuwe Volvo FMX 10x4 pushers in op het project SAAone (weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere). Het grote laadvermogen, 55 ton, en het feit dat de trucks zijn uitgerust met een pusheropbouw, maakt dat de Volvo FMX 10x4 een veilige, doelmatige oplossing is. De voertuigen werden ontwikkeld en geleverd door BAS Mining Trucks in nauwe samenwerking met Boskalis, AJK en ESTEPE.

Het project SAAone betreft de weguitbreiding van de A1/A6 tussen Diemen en Almere over een afstand van 20 kilometer. Het gehele traject wordt verbreed met extra rijstroken. John Prins, manager Earth Moving and Mining bij Boskalis Nederland: “Het gaat in dit geval om een zogeheten DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain) van ruim 1 miljard euro met een looptijd van dertig jaar. Boskalis maakt deel uit van het consortium dat verantwoordelijk is voor het contract.

Complexe logistiek

Voor het aanbrengen van de zandlagen voor de wegverbreding, met een volume van 40.000 m3 per dag, zet Boskalis onder meer de Volvo FMX 10x4 pushers in. Zand wordt aangevoerd over het water en er zijn vier losplaatsen ingericht, die het mogelijk maken korte routes te rijden. De logistiek is complex en aanvoer en werkzaamheden sluiten nauw op elkaar aan. Voorafgaand aan de aanschaf van deze voertuigen heeft Boskalis een jaar test gereden op het Grensmaas Project in Zuid Nederland.

John Prins: “De Volvo FMX 10x4 pusher bleek een perfecte en veilige oplossing voor dit werk. Het  combineert een groot laadvermogen en goede rijeigenschappen op een slechte ondergrond. Doordat het zwaartepunt laag is, de trucks zijn voorzien van een krachtige pusher (front-cilinder), kan er veilig worden gelost. Dit in tegenstelling tot conventionele kippers, die kunnen kantelen op deze ondergrond. Belangrijk is ook dat het lossen van de lading slechts 30 seconden in beslag neemt en dat er na het lossen direct weggereden kan worden. Het schot wordt dan tijdens het rijden teruggetrokken. Hiermee wordt veel tijd bespaard. Tot slot vonden we het belangrijk dat, zodra het kon, voldaan werd aan de Euro 6 norm. De twee laatste pushers zijn daarom van het nieuwe type FMX Euro 6. Wij vinden zorg voor het milieu van groot belang, daarom investeren we continu in nieuw materieel.”

Goede samenwerking

BAS Mining Trucks is verantwoordelijk voor het concept en de levering van de trucks. Het contact met Boskalis bestaat al enkele jaren, mede door levering en implementatie van Volvo FMX  10x4 kippers op een project in Suriname. De huidige generatie pushers zijn door ESTEPE voorzien van een extra as en extra verstevigingen om laadvermogen te creëren. AJK heeft een op maat gemaakte pusher met een inhoud van 33 m3 gemonteerd. John Prins: “De samenwerking met BAS Mining Trucks verloopt goed. BAS denkt echt mee in een totaalconcept. Van de truck tot de opbouw tot reparatie in de vorm van een servicecontract.”

©Foto's: Rob Dragt