Clicky


LAG Trailers ondersteunt onderhoud ’s werelds grootste stormvloedkering

LAG Trailers ondersteunt onderhoud ’s werelds grootste stormvloedkering
08-09-2014 13:41 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Total, Oliehandel Dekker en LAG Trailers werken samen aan het onderhoud van ’s werelds grootste beweegbare waterkering. De drie bedrijven bieden elk hun eigen know-how aan om de historische Oosterscheldekering (OSK) kerngezond te houden tot minstens 2040.

Historie

Op de nacht van 31 januari 1953 beleefde Nederland de watersnoodramp. 1836 mensen lieten het leven,100 000 burgers verloren hun huis en bezittingen, terwijl 200 000 ha land onder water stond. Deze ramp leidde rechtstreeks tot de constructie van de Delta Werken. Een kwarteeuw en 2,4 miljard euro (omgerekend 5 miljard euro anno 2013) later wordt Nederland beschermd door één van de 7 engineering wereldwonderen.

Gigantisch project

Onderdeel van de Delta Werken is de 9km lange Oosterscheldekering. De OSK heeft, verdeeld over de 9km lange kering, 65 hydraulische en 124 preservering oliesystemen. De 62 beweegbare keringen (breedte per kering: 42m) worden aangestuurd door 124 hydraulische cilinders. Afhankelijk van de diepte tot de bodem is per hydraulisch systeem tussen de 5 en 15 m³ hydraulische olie nodig.

Ook de stormvloedkering heeft behoefte aan grondig onderhoud. Dit gebeurt onder het toeziend oog van de Nederlandse Rijkswaterstaat. De immense verantwoordelijkheid, gepaard gaande met dit project, resulteert in torenhoge kwaliteits- en productwensen.

Sterke samenwerking Total Nederland voldoet als enige aan de productwensen van de Rijkswaterstaat Nederland om de huidige hydraulische en preservering olie te vervangen in ’s werelds grootste stormvloedkering. In samenwerking met Oliehandel Dekker wordt de hydraulische olie per LAG tankwagen vervoerd. Zowel Total als Oliehandel Dekker vestigen hun vertrouwen al jarenlang in de Belgische producent van tankwagens.

LAG Trailers rustte Oliehandel Dekker uit met een aluminium brandstofoplegger met een netto-inhoud van 47 500 L. De oplegger is verdeeld in 4 compartimenten met 3 slingerschotten. Het leeggewicht blijft ruim onder de 7 ton en verhoogt zo de economische rendabiliteit van deze onderneming.

Dit langdurig project loopt door tot 2040. Total Nederland N.V. levert eerst 50 m³ hydraulische olie voor de testfase in 2014. De grote oliewissel van 650 m³, gaat in 2015 plaatsvinden. Hierna wordt gemiddeld 10 m³ op jaarbasis aan olie uitgeleverd.

Foto's

  • J.Roeland
    DEKKER