Clicky


Chauffeurs voeren poortacties bij Albert Heijn distributiecentra tegen verdringing

Chauffeurs voeren poortacties bij Albert Heijn distributiecentra tegen verdringing [+foto]
08-09-2014 08:33 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

ZAANDAM/GELDERMALSEN - Maandag 8 september, houden chauffeurs vanaf 05:00 uur poortacties bij de Albert Heijn distributiecentra in Zaandam en Geldermalsen voor een betere cao en tegen werkverdringing in de sector transport en logistiek. De chauffeurs en FNV Transport en Logistiek informeren collega chauffeurs die in opdracht van Albert Heijn rijden over de stand van zaken in de cao-onderhandelingen. Ook halen ze handtekeningen op voor het "Transport-10 puntenplan" dat ze woensdag willen overhandigen aan transport werkgeversorganisatie TLN.

Het cao-overleg tussen de vakbonden en de werkgevers in de Transport en Logistiek, 140.000 werknemers, zit al maanden muurvast. Aanstaande woensdag is er sinds maanden weer een eerste gesprek tussen TLN en vakbonden. Egon Groen, eerste cao-onderhandelaar Transport en Logistiek: “De chauffeurs eisen naast een beter loon, ook naleving van de regels tegen verdringing in de sector door goedkope buitenlandse chauffeurs. Ze eisen gelijk loon voor gelijk werk.”

Tienpuntenplan voor aanpak verdringing

Met het tienpuntenplan willen chauffeurs en de vakbond onder andere dat opdrachtgevers aansprakelijk worden voor het naleven van de cao en voor het naleven van de regels waaronder buitenlandse vervoerders in Nederland werk mogen verrichten. Er dient bovendien een sluitende administratie te zijn van de ritten die buitenlandse vervoerders in Nederland uitvoeren. Ook wil de bond dat de opdrachtgevers verantwoordelijk zijn voor de naleving van de regels voor ritten van buitenlandse vervoerders en dat een vervoerder voor ieder voertuig, ongeacht het laadgewicht, een vergunning nodig heeft. Tot slot is het hard nodig dat er een einde komt aan de wildgroei van bureaus, die personeel ter beschikking mogen stellen in de transportsector.

Groen: "Opdrachtgevers zijn op dit moment de enigen die profiteren van de oneerlijke concurrentie door schijnconstructies. Die concurrentie gaat over de rug van Nederlandse én buitenlandse werknemers en ik vermoed dat de besparing voor het grootste deel verdwijnt in de zakken van de opdrachtgevers. Chauffeurs zijn dit meer dan zat. Sinds enkele maanden houden zij geregeld acties bij verschillende transportbedrijven door het hele land.”

Het is de hoogste tijd dat TLN beweegt

Inmiddels is er gestaakt bij ondernemingen als SITA, Portena, Koopman, Geodis, Van Uden, UPS, Peter Appel, Simon Loos en Knap. Poortacties zijn er geweest eerder bij Albert Heijn, Kuehne en Nagel, Jumbo, c1000, Bakkersland, en de Rotterdamse havens. Meerdere werkgevers hebben inmiddels een overeenkomst getekend om 3 procent loonsverhoging te betalen. Zij blijven verder gevrijwaard van vakbondsacties. Vrachtwagenchauffeuse Harmke van der Werf liep een vierdaagse bedevaartstocht voor een betere cao en chauffeurs gingen langs verschillende parkeerplaatsen om buitenlandse chauffeurs te vragen naar hun werkomstandigheden.

Chauffeurs en de vakbond willen daarom dat TLN woensdag eindelijk eens in beweging komt voor een beter loon en tegen verdringing.

De FNV wil dat werkgevers meer investeren in koopkracht en échte banen. Bezuinigen is geen werk! Mensen hebben genoeg zekerheid, respect en een stabiel  inkomen nodig, zodat ze Gewoon Goed Werk kunnen leveren.