Clicky


Dertig miljoen extra voor groente- en fruitpromotie

Dertig miljoen extra voor groente- en fruitpromotie
03-09-2014 13:17 | Financieel | auteur De Redactie

BRUSSEL - De Europese Commissie trekt vanwege de Russische importban volgend jaar dertig miljoen euro extra uit voor promotie van Europese landbouwgoederen. Dat heeft eurocommissaris Dacian Ciolo? van landbouw woensdag bekendgemaakt. De maatregel is bedoeld om de gevolgen van de boycot op de middellange termijn op te vangen.

De promotiepot is bedoeld om buiten de EU meer klanten te vinden voor groente, fruit, zuivel en vlees uit Europa. Brancheorganisaties kunnen de komende weken plannen indienen voor het geld.

De dertig miljoen euro komt boven op de zestig miljoen euro die Europa voor volgend jaar al had uitgetrokken om de producten aan de man te brengen. Omdat de sector alleen aanspraak kan maken op het geld als er zelf geld wordt meegebracht, loopt het totale extra budget volgens de commissie op tot zestig miljoen.

Het extra reclamegeld is de derde maatregel van de Europese Commissie vanwege de Russische importban van voedselproducten uit onder meer de Europese Unie. Twee weken geleden werd 125 miljoen euro beschikbaar gesteld om kort houdbare groente zoals komkommers en tomaten van de markt te halen. Daar is inmiddels 33 miljoen euro speciaal voor nectarines en perziken aan toegevoegd. Eind deze week wordt duidelijk hoeveel geld de EU beschikbaar stelt voor het opslaan van zuivelproducten. (Novum)