Clicky


Hogere boetes voor NS en ProRail bij wanprestatie

Hogere boetes voor NS en ProRail bij wanprestatie
01-09-2014 13:30 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - De NS en Prorail krijgen in het vervolg hogere boetes als ze 'herhaaldelijk slecht' presteren. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. De bewindsvrouw wil NS en Prorail zo dwingen betere prestaties te leveren. Het geld moet vervolgens ten goede komen aan de reizigers.

De boete voor de NS is bij een eerste overtreding van de prestatieafspraken vijfhonderdduizend euro. Daarna lopen de boetes op tot 750 duizend en een miljoen euro. De boetes kunnen oplopen tot maximaal 6,5 miljoen euro. Voor Prorail lopen de boetes op van 75 duizend euro tot 125 duizend euro, met een maximum van 2,75 miljoen euro. Consumentenorganisaties mogen van Mansveld voorstellen doen voor de besteding van het boetegeld.

Houden NS en Prorail, allebei volledig eigendom van de staat, zich aan de afspraken, dan kunnen ze ook beloond worden. Dat bedrag kan oplopen tot maximaal tien miljoen euro.

Het plan is onderdeel van de vervoerconcessie op het spoor, die volgend jaar voor een periode van tien jaar moet ingaan. Eerder dit jaar mochten Tweede Kamer en andere betrokken organisaties al een reactie geven op de plannen. Mede op aandringen van de Kamer is in de nieuwe ontwerpconcessie het boeteplan opgenomen. Eerste en Tweede Kamer mogen zich nu opnieuw buigen over de vervoerconcessie.

Op dit moment kan de overheid zowel de NS als Prorail een maximale boete van 2,75 miljoen euro opleggen. Het gaat bovendien om voorlopige boetes, als NS en Prorail de prestaties alsnog verbeteren hoeven zij de boete niet te betalen. Begin dit jaar betaalde de NS daarom pas de volledige boete uit 2012.

Ook kreeg het opnieuw een voorwaardelijke boete over 2013 opgelegd. Hoewel vorig jaar 93,6 procent van de treinen op tijd reed, waren veel reizigers niet tevreden. Ook daar kan de NS op worden afgerekend. Andere prestatie-eisen zijn het aantal zitplaatsen in de spits en de aanspreekbaarheid van servicemedewerkers. (Novum)