Clicky


Cosmo Trucks failliet - UPDATE!

Cosmo Trucks failliet - UPDATE!
21-08-2014 10:31 | Faillissementen | auteur Marcel van der Voort

ZWOLLE - Update 18.00 uur: Cosmo Trucks met onder andere vestigingen in Zwolle en Utrecht is afgelopen woensdag om 17.30 uur failliet verklaard. Dat is door een perswoordvoerder van de rechtbank Midden-Nederland aan de nieuwsredactie van Transport Online bevestigd.

Eerder deze week is aan de onderneming uitstel van betaling verleend. Al vrij snel vertelde de secretaresse van een van de bewindvoerders dat een faillissement dichtbij was.

De bewindvoerders mr. A. van der Schee uit Utrecht en mr. R. Boers uit Veenendaal zijn inmiddels door de rechter benoemd als curator. Schuldeisers moeten zich tot hen wenden. Ook onderzoeken ze een mogelijke doorstart.

Ook Cosmo Coach & Bus is failliet verklaard. Verder gaat het om Furness Car BV; Fivan Auto BV; K.F. Auto B.V.; Koops Furness Internet BV; Koops Furness Service BV; Koop Furness Schade BV; Koops Furness Virtual BV; Flevo Service BV; Koops Furness Lease International BV; Koops Furness Finance BV; Koops Lease BV; Koops Furness Lease BV en Koops Furness Schadeherstel BV.

Ontslagen

Zeker 1130 medewerkers van genoemde onderdelen worden ontslagen. Mogelijk krijgt een deel werk in een doorstartconstructie. Verder zullen veel toeleverbedrijven financiële schade krijgen door het faillissement. Een grote klant valt voor velen weg

Snel gegaan

"Ik vind dat het erg snel is gegaan van nog maar net uitstel van betaling tot nu al faillissementen", reageert bestuurder Jeanette Brouwer van FNV Bondgenoten. "Ik heb een van de curatoren gesproken. Die vertelde mij dat ze proberen om voor een groot deel van het bedrijf een overnamekandidaat te vinden."

"Er zijn meerdere doorstartkandidaten", vertelt ze verder. "Het is logisch dat die niet allemaal de gehele groep willen doorstarten. In mijn redenering blijft de Van Mossel Groep in beeld omdat ze niet de aandelen wilden overkopen, maar wel zullen gaan voor de doorstart."

Overcapaciteit

"Het is bij ze duidelijk dat er sprake is van een overcapaciteit. Dus bij een eventuele doorstart zullen niet alle medewerkers kunnen doorwerken. Ik merk dat veel personeelsleden dat ook doorhebben."

“Ik spreek voortdurend leden. De vragen die ze stellen hebben vooral te maken met hoe het nu zit met hun toekomst? En over het feit dat ze toch doorwerken alsof er niets aan de hand is."

"De medewerkers slaan zich er wonderlijk goed doorheen. Ze doen professioneel hun werk. Dat ze van de directie weinig informatie krijgen zorgt wel voor irritaties", besluit Brouwer.

De curatoren zijn donderdagochtend om een stand van zaken gevraagd. Die kunnen ze nog niet geven omdat ze vanwege de kwestie constant in overleg zijn.

Mag rijden nog?

Het faillissement zorgt voor onzekerheid en roept ook vragen op. Zo stelt een bezoeker van Transport Online de vraag: “Nu Cosmo Trucks failliet is vallen alle trucks die een leasecontract hebben onder de faillissementsboedel."

"Mag je daar nog mee rijden zonder een verklaring van de curatoren? Het voertuig zal schijnbaar ook geen verzekeringsdekking meer hebben. Want mogelijk heeft Cosmo Trucks een betalingsachterstand. En bij een achterstand wordt de dekking opgeschort."

De nieuwsredactie van Transport Online heeft dit voorgelegd aan mr. René de Bondt.

Hij reageert: "Dit is lastig te beantwoorden. Waarschijnlijk is het nog een stuk gecompliceerder. De auto’s die door Cosmo zijn geleased zijn waarschijnlijk eigendom of dienen als zekerheid voor de financiers. In dat geval vallen ze buiten de faillissementsboedel. Een ander deel valt misschien wel in de boedel en kan door de curator worden opgeëist om de schuldeisers te betalen. Denkbaar is dat er een overname of doorstart komt omdat de trucks meer opleveren als ze worden gebruikt."