Clicky


Failissement dreigt voor Cosmo Trucks - UPDATE!

Failissement dreigt voor Cosmo Trucks - UPDATE!
19-08-2014 15:52 | Transport | auteur Marcel van der Voort

ZWOLLE - De rechtbank van Overijssel in Zwolle heeft vandaag, dinsdag 19 augustus, uitstel van betaling verleend aan Cosmo Trucks. Dat heeft een woordvoerder van genoemde rechtbank dinsdag aan de nieuwsredactie van Transport Online bevestigd. Inmiddels is duidelijk dat een faillissement dreigt.

De hoofdvestiging van dit bedrijf zit aan de Ceintuurbaan 60, eveneens in Zwolle. Cosmo Trucks hoort bij Koops Furness en inmiddels is duidelijk dat het gehele concern zwaar in de problemen zit.

“Er is maandag al voor een bedrijfsonderdeel uitstel van betaling verleend. De rest gebeurde vandaag. Omdat de NV, het overkoepelende van de bedrijven statutair in Utrecht is gevestigd, heeft de rechtbank dat onderdeel vandaag uitstel van betaling verleend.

Problemen

Transport Online meldde gisteren al dat Cosmo Trucks zwaar in de problemen zit. De Van Mossel Groep in Waalwijk is sinds een tijdje in beeld als overnamekandidaat. Ze willen Cosmo Trucks nog steeds hebben, maar dat moet nu via een aangestelde bewindvoerder geregeld worden.

Het is nog onduidelijk waarom Cosmo Trucks het amper nog kan redden. Het is de vraag of het bedrijf zelfstandig nog reële bestaansrecht heeft. Dat gaan de bewindvoerders uitzoeken.

Failissement

Omdat het om een omvangrijke onderneming gaat zijn er twee bewindvoerders aangesteld. Het gaat om mr. A. van der Schee uit Utrecht en mr. R. Boers uit Veenendaal. De secretaresses van de bewindvoerdes laten weten dat zowel mr. Van der Schee als mr. Boers dinsdag druk bezig zijn met de kwestie.

"Het is nu nog uitstel van betaling. Zoals ik van de bewindvoerder heb begrepen zal het wel een failissement worden", meldt een van de secretaresses. En is de Van Mossel Groep de doorstartkandidaat? De secretaresse: "Daar kan ik geen uitspraken over doen."

Enorme aderlating

Op de bedrijfsterreinen van de diverse vestigingen lopen beveiligers om te voorkomen dat schuldeisers en andere leveranciers snel hun spullen weghalen. Een afkoelingsperiode door de bewindvoerder bij de rechtbank geregeld zorgt ervoor dat dat juridisch ook niet mag.

Het is duidelijk dat er verschillende gedupeerden zijn. Grote en kleinere bedrijven die geld tegoed hebben van Cosmo Trucks en nu zelf in de financiële problemen dreigen te komen.

De nieuwsredactie van Transport Online raakt bijvoorbeeld dinsdagnamiddag in gesprek met Ria van Woltjer in Enschede. Dit bedrijf leverde aan Cosmo Trucks en is gespecialiseerd in onder andere vrachtwagenstoelen en ergonomische aanpassingen.

Ria: "Wij hebben nog zo’n 13.000 euro van ze tegoed. Ik heb toen ik hoorde dat er problemen waren meteen contact gezocht. En geprobeerd ons geld of de geleverde spullen terug te krijgen. We zijn langs diverse vestigingen gegaan. Nergens kregen we iets mee."

"De problemen waren er, maar het werd volgens mij van hogerhand stil gehouden. Het personeel waarmee wij contact hadden heeft zich steeds welwillend opgesteld", laat ze weten.

En: "Wat er met ons bedrijf gebeurt als Cosmo Trucks omvalt? Dat zal een enorme aderlating voor ons zijn. Wij zijn geen groot bedrijf, maar ze waren wel een grote klant van ons."

Optimistisch is ze niet: "Ik verwacht niet dat we ons geld terugkrijgen. Ik heb eerder meegemaakt dat een bedrijf failliet ging dat klant van ons was. We hebben nooit geld teruggezien dat wij tegoed hadden."

Slecht betalingsverkeer

"Er is al lange tijd sprake van slecht betalingsverkeer", stelt Evert Hammink, eigenaar van Hammink Vrachtwagenonderdelen. Hij heeft ook een Duits bedrijf.

"Ik heb nu nog 3.000 euro van ze tegoed. Als ik om mijn geld vraag, dan komen ze met vreemde constructies die helemaal niet in de haak zijn. Ze vragen maar om creditnota’s en verschillende bedrijfsonderdelen worden daarbij naar voren geschoven."

Verder zegt hij: "Als bedrijven blijven omvallen dan wordt het ook voor mij gevaarlijk. Ik werk voor de transportbranche. Momenteel heb ik iedereen nog aan het werk. Alleen lever ik zelf veel in", vertelt hij tenslotte.