Kamervragen over bedrijfsspooraansluitingen
ZOETERMEER - GroenLinks wil dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu onderzoekt of het eigendom en beheer van bedrijfsspooraansluitingen van de NS overgedragen kan worden aan ProRail. Vorige week stelde verladersorganisatie EVO in het Financieele Dagblad dat de NS het spooreigendom en het beheer aan bedrijven zelf wil overdragen – de bedrijven willen dat niet.
Met het oog op de uitstoot van CO2 en fijn- en stikstof is het spoorgoederenvervoer schoner dan andere modaliteiten. Het kabinet wil dit daarom stimuleren. EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven, stelt echter dat het spoorvervoer juist onaantrekkelijker wordt als bedrijven gedwongen worden om het eigendom en beheer, soms over meer dan honderden meters spoor in de openbare ruimte, over te nemen.
ProRail
De NS wil van de spooraansluitingen af omdat het niet meer tot haar kerntaak behoort om de aansluitingen te beheren. Voor de door de NS beoogde nieuwe eigenaren, bedrijven met een spooraansluiting, geldt volgens EVO echter hetzelfde. Deze bedrijven zijn namelijk geen specialisten in spoorbeheer. ProRail is dat wel – EVO stelt daarom dat ProRail de meest logische partij is om het eigendom en beheer van bedrijfsspoortaansluitingen over te nemen.
Oplossing
Staatssecretaris Mansveld heeft nu drie weken de tijd om een antwoord te formuleren op de door GroenLinks-kamerlid Van Tongeren gestelde vragen. EVO wil dat de staatssecretaris het verzoek om onderzoek oppakt en op korte termijn met de betrokken partijen om de tafel gaat om tot een acceptabele oplossing te komen.