Clicky


Transportbedrijven: wachtende vrachtwagenchauffeurs bij grenzen door Russische sancties

Transportbedrijven: wachtende vrachtwagenchauffeurs bij grenzen door Russische sancties
08-08-2014 17:29 | Transport | auteur Marcel van der Voort

UTRECHT - "Er staan verschillende van onze chauffeurs met hun vrachtwagen noodgedwongen stil bij de grens tussen Polen en Wit-Rusland", laat directeur Van der Wal van het Utrechtse Van der Wal Transport vrijdagmiddag aan de nieuwsredactie van Transport Online weten.

In een reactie op de eerdere sancties van de Europese Unie en de Verenigde Staten heeft Rusland deze week besloten een importverbod in te stellen op groente en fruit uit de sanctielanden. Daaronder valt ook Nederland.

Van der Wal: "Onze chauffeurs vervoeren goederen die wel de grens over mogen, maar de grensovergang heeft een beperkte capaciteit. Dat betekent langere wachttijden."

"Ze merken dat er een scherpere grenscontrole is en zien de levendige taferelen van discussies tussen chauffeurs en douanebeambten als een vrachtwagen het land niet in mag. Dan moet zo’n wagen weer terug en dat kost allemaal tijd. Inmiddels staan onze chauffeurs er al de hele dag”, vertelt Van der Wal verder.

"Het gaat om allemaal chauffeurs uit Oost-Europa. Die zijn wel wat gewend aan de grens. Ze moeten vaker wachten. Een paar dagen is dat te doen. Het eten daar is momenteel geen probleem Maar als dit langer gaat duren dan komt er sanitaire problematiek. Die mannen willen douchen", legt hij uit.

Van der Wal heeft op dit ogenblik maximaal 10 wagens stil staan bij de grens. Hij heeft er geen vertrouwen in dat de Haagse politiek het snel gaat oplossen.

"Dat is niet snel op te lossen. Er spelen verschillende zaken een rol", wil hij kwijt.

Welke actie gaat hij ondernemen om de schade beperkt te houden? Van der Wal: "Ik denk dat wij gaan inventariseren hoe de situatie bij de andere grenzen is. Misschien dat de chauffeurs een andere route kunnen rijden. Voorheen reden ze ook via Oekraïne. Dat is nu een stuk moeilijker vanwege de conflicten. De vertragingen kosten ons enkele duizenden euro’s per dag."

"De kosten stijgen en dat kan je vooraf niet incalculeren”, voegt hij er nog aan toe.

Privé-spullen gepakt

Een chauffeur van Van der Wal vrijdagavond aan de grens: "Ze hebben mijn privé-voedsel gepakt. Ik had voor mezelf een krop sla gekocht in Polen.Dat hebben ze bij de Russische douane van me afgenomen en weggegooid. Dat zie ik als een pesterij."

"Ik merk dat ze strenger controleren. En de koelwagens met groenten, fruit of vlees maken rechtsomkeer. Die gaan weer terug."

Niet gemakkelijk

Een medewerkster van Neele Logistics in Rotterdam beaamt dat het voor hun chauffeurs geen gemakkelijke tijd is aan de Russische grens. "Wij merken overigens dat er de laatste periode minder transporten zijn geboekt naar Rusland", bekent ze.

"De laatste tijd is het een stuk stiller. Ik denk dat het door de spanningen van de afgelopen periode al rustiger is geworden", vertelt ze verder.

Alternatieve routes

Guus van Groningen van Rotra Doesburg meldt: "Wij vervoeren wel goederen naar Rusland, maar geen producten die op de sanctielijst staan.” Donderdag hadden onze chauffeurs nog geen hinder aan de grens."

En vervolgt: "Onze Oost-Europa-afdeling houdt de situatie nauwlettend in de gaten. Ze hebben de vinger aan de pols. Er zijn momenteel vijf auto’s onderweg en die hebben nog niet stil gestaan. Wel hebben we alternatieve routes voor ze gezocht."

"Zodra ze wel vertragingen oplopen dan nemen we contact met de klant op. Wij weten dat het in Oekraïne ook gevaarlijk kan zijn. Daarom zoeken wij de veiligste routes voor onze chauffeurs. Het gaat trouwens om allemaal Nederlandse chauffeurs."

EVO: Grote zorgen

Woordvoerder Godfried Smit deskundig op het gebied van internationale handel en douanezake namens EVO: "Wij vinden de situatie zorgelijk. Veel leden maken zich grote zorgen. Ze vragen zich bijvoorbeeld af of ze goederen nog afgezet krijgen. Donderdag zag je dat vrachtwagenchauffeurs het nog probeerden. In Rusland wordt de soep vaak minder heet gegeten dan dat die wordt opgediend. En is de info niet snel bij alle grensposten."

"Deze keer is het helaas anders. De informatie van de sancties kwam snel door en de grenzen waren dus binnen korte tijd dicht voor de producten op de lijst. Onze leden voelen zich vooral onzeker. Vragen zich af wat ze moeten doen. Het zijn 500 tot 600 chauffeurs per dag die naar Rusland rijden."

“Er zijn situaties bekend van vrachtwagens die het eerste douanekantoor voorbij zijn en door de beambten van het Russische kantoor vervolgens worden teruggestuurd.”

“Ook is het duidelijk dat er meer controles worden uitgevoerd om erachter te komen of de goederen wel of niet het land in mogen. Wij proberen onze leden zoveel mogelijk informatie te geven. Bijvoorbeeld of hun goederen binnen de sancties vallen. En vragen te beantwoorden zoals: Wat nu? Ik kan niet leveren en hoe zit dat met mijn contract?"

"Ondertussen proberen wij bij de overheid in Den Haag en bij de politiek in Brussel financiële mogelijkheden te krijgen om de transporteurs uit de wind te houden. Maandag gaan we in overleg hierover", aldus Smit.

TLN: Meldpunt

Wijnand van Zanten van Transport en Logistiek (TLN) vertelt dat er onder hun leden eveneens grote onzekerheid is.

"Dit zijn politieke afwegingen die worden gemaakt. Waar wij nu de gevolgen van meemaken. Het zorgt voor een onzekere situatie. Van de vervoerders horen wij dat ze donderdag geen overlast hadden, maar vandaag wel. Ook als ze niks met de boycot te maken hebben, krijgen ze toch last van vertragingen."

"Het is altijd wat moeilijker met Rusland. En dit helpt natuurlijk niet om het beter te maken. Wij hebben een meldpunt in het leven geroepen waar we de signalen van de leden ontvangen. Zo kunnen wij gegevens verzamelen en op basis daarvan in kaart brengen wat we kunnen doen."

"TLN heeft contact met de ministeries van Binnenlandse- en Economische Zaken, het kabinet, Brussel en ook met onze zusterorganisatie in Polen. Die laatste zit er qua afstand dichterbij dan ons."

Over compensatie van de overheid aan de transportondernemers zegt hij: "Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de landbouwsector wel compensatie krijgt en de transportbranche niet."

Van Zanten is overigens nog iets opgevallen: "De Nederlandse transportbedrijven hebben last van de sancties. Maar verschillende Russische vervoerders ook. Omdat die hier of halverwege de route de goederen komen ophalen."

Reacties

Heeft uw bedrijf ook last van de sancties? Staat u als chauffeur stil bij de Russische grens? Wilt u uw ervaringen vertellen. Stuur dan een e-mail naar: info@transport-online.nl

De reacties kunnen gebruikt worden voor publicatie.