Clicky


Air France-KLM beperkt verlies in 'moeilijke markt'

Air France-KLM beperkt verlies in 'moeilijke markt'
25-07-2014 10:08 | Zakelijk Nieuws | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Air France-KLM kampt nog altijd met lastige marktomstandigheden. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij leed opnieuw verlies, maar wel veel minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde licht. Dat bleek vrijdag uit de cijfers over de tweede periode.

De omzet kwam uit op 6,45 miljard euro, 1,4 procent minder dan een jaar eerder. Onder de streep kwam het concern netto zes miljoen euro tekort. Een jaar geleden was dat nog 158 miljoen euro. Air France-KLM opereerde ook in het tweede kwartaal in 'een moeilijke markt', aldus het bedrijf in een toelichting op de cijfers.

Het operationeel resultaat van de luchtvaartgroep verbeterde aanzienlijk ten opzichte van vorig jaar. Air France-KLM kwam uit op 238 miljoen euro, 154 miljoen meer dan in het tweede kwartaal van 2013.

Air France-KLM zag zich genoodzaakt 106 miljoen euro af te schrijven op de vrachtafdeling. Die herstelt zich minder snel dan werd gehoopt en verwacht. Ondanks dat de divisie wordt afgeslankt, blijft de afdeling een 'belangrijke speler in het vliegvrachtvervoer', aldus topman Alexandre de Juniac in een verklaring.

In de eerste helft van het jaar moest Air France-KLM een omzetdaling van 1,8 procent toestaan. De omzet stokte in de eerste twee kwartalen op iets meer dan twaalf miljard euro. De operationele kosten wist de luchtvaartmaatschappij met 3,6 procent terug te brengen, vooral door op personeel te besparen en door lagere brandstofkosten.

Tot dusver leed Air France-KLM dit jaar een verlies van 614 miljoen euro. In de eerste helft van vorig jaar was dat nog 799 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij is naar eigen zeggen op schema om de schuldenlast volgend jaar terug te brengen tot 4,5 miljard euro. Nu is de nettoschuld nog 5,4 miljard euro, tegen 5,5 miljard in het eerste kwartaal.

De concurrentie in de luchtvaartsector is de laatste jaren flink toegenomen, vooral door de komst van prijsvechters. Air France-KLM heeft daar last van. Ook negatieve wisselkoerseffecten speelden het bedrijf parten. (Novum)