Clicky


Colruyt ziet winst dalen door sterke concurrentie

Colruyt ziet winst dalen door sterke concurrentie
23-06-2014 19:14 | Bedrijfsresultaten | auteur De Redactie

BRUSSEL - Colruyt heeft zijn omzet in het afgelopen jaar met ruim vier procent zien stijgen, maar hield daar onder de streep wel minder van over. De winstmarge van de supermarktketen werd gedrukt door de prijzenoorlog in België. Dat blijkt uit de maandag bekendgemaakte cijfers over het boekjaar dat liep tot 31 maart.

De omzet van Colruyt steeg met 4,1 procent tot 8,65 miljard euro. Colruyt biedt een laagsteprijsgarantie, maar door het 'toegenomen promogeweld' kost dat de keten wel geld. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde hierdoor met 5,3 procent tot 488 miljoen euro. De winst kwam uiteindelijk slechts 1,1 procent lager uit, doordat er minder eenmalige posten waren dan een jaar eerder. De supermarktketen wist het marktaandeel stabiel te houden op ruim een kwart.

Steeds meer Belgische consumenten kiezen voor goedkopere supermarktproducten vanwege het aanhoudend slechte economische klimaat, ziet Colruyt. Het chiquere Delhaize kondigde recent aan 2500 banen te willen schrappen omdat de keten marktaandeel verliest. Naast de populariteit van Colruyt, Lidl en Aldi komt dat ook door de komst van Albert Heijn. (Novum)