Clicky


KNV: Grote stap vooruit voor PHS, maar goederen nog in de verdrukking

KNV: Grote stap vooruit voor PHS, maar goederen nog in de verdrukking
17-06-2014 10:09 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - KNV is blij met de zojuist bekend gemaakte voorgenomen besluiten over de grote investeringen in het Amsterdam Centraal Station en de extra boog voor goederentreinen bij Meteren (van Betuweroute naar A2). Hier gaan belangen van reizigers- en goederenvervoer collegiaal samen. Dit is een grote stap vooruit in de realisatie van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

KNV is sceptisch over het uitgestelde besluit over de Goederen Corridor Oost Nederland (GON). Gelukkig is er niet besloten om op een verkeerde plek in Oost-Nederland honderden miljoenen euro’s in de grond te spitten. Een dergelijk uitgave van overheidsgeld zou een echte oplossing later in de weg staan. Maar er is ook nog niet besloten over de aansluiting van de Betuweroute langs het N-18 tracé, via Oldenzaal, op het Duitse spoor, die goed is voor het vervoer en goed voor omwonenden. Het wachten is nog op het besluit rond deze - goede - oplossing, die de concurrentiepositie van Nederlandse industrie en de havens versterkt en niet alleen werkgelegenheid, maar ook echt economisch rendement oplevert.

KNV directeur Ad Toet: “Alleen met meer ruimte voor goederenvervoer op het spoor gaat de Nederlandse economie weer duurzaam groeien.”

Het reizigersvervoer ontwikkelt zich geleidelijk. Daarvoor wordt capaciteit tijdig uitgebreid. Dat is de essentie van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Ten behoeve van dit programma wordt Oost-West goederenverkeer door Nederland gebundeld op de Betuweroute. Zo wordt ruimte gecreëerd voor de groei van het reizigersverkeer met zes stop- en IC-treinen op de drukste reizigersroutes.