Clicky


Wensink levert Mercedes-Benz Actros met uniek wisselsysteem aan Almat

Wensink levert Mercedes-Benz Actros met uniek wisselsysteem aan Almat
12-06-2014 17:14 | Mercedes-Benz | auteur De Redactie

LAREN - Mercedes-Benz-dealer Wensink heeft een Mercedes-Benz Actros 2742 LENA aan Almat in Laren geleverd, specialist in het verkopen, verhuren, onderhouden en keuren van nieuwe en gebruikte machines. De truck is uitgevoerd als een bakwagen-aanhangwagencombinatie die er volgens directeur Gerko Roekevisch van Almat voor zorgt dat het bedrijf efficiënter kan werken. "We kunnen nu vier heftrucks tegelijk vervoeren. Voorheen waren dat er drie."

Het meest bijzondere aan de truck is het unieke wisselsysteem van de bakwagen-aanhangwagencombinatie. Om dit mogelijk te maken, is nauw samengewerkt met ESVE Special Trailers. Technisch commercieel adviseur Thore Ribbers van dit bedrijf legt uit: "Het wisselsysteem, een hulpmiddel om van een zeillaadbak te switchen naar een open laadbak, is tegen het chassis van de truck gebouwd om een zo laag mogelijke vloerhoogte te realiseren. Hiermee hebben we echt de grens opgezocht en de hoogst mogelijke zeillaadbak weten te realiseren. Met andere woorden: we hebben ervoor gezorgd dat Almat een maximum aantal machines kan transporteren en de vloeroppervlakte van de laadbak en aanhangwagen zo optimaal mogelijk wordt benut. Het is een maatwerkproduct geworden, van deze rijdt er geen tweede rond."

100.000 kilometer per jaar

Directeur Gerko Roekevisch is blij met zijn nieuwste aanwinst. "De kostprijs van de auto is goed ten opzichte van de opbrengstkant, want ondanks de hogere aanschafwaarde heeft de truck een heel zuinig verbruik. En dat is belangrijk, want we verwachten dat de truck zo’n 100.000 kilometer per jaar gaat maken. Hij wordt vooral gebruikt voor het vervoeren van onder andere heftrucks, grondverzetmachines, verreikers, tractoren en tuin- en parkmachines naar bijvoorbeeld Lowlands en Zwarte Cross."

Veilig en milieuvriendelijk transport

Het transport met de Mercedes-Benz Actros 2742 LENA zal niet alleen efficiënter verlopen (vier in plaats van drie heftrucks tegelijk) maar ook veiliger en milieuvriendelijker. Volgens Joost Laponder, salesmanager trucks bij Wensink, dragen verschillende technische snufjes daaraan bij.

"Neem bijvoorbeeld de EcoRoll-modus. Zet de truck bij voldoende vaart in z’n vrij en hij maakt gebruik van zijn eigen massa om vooruit te komen. Tevens is de Actros voorzien van onder andere Bi-Xenon-koplampen – dat levert de chauffeur beter zicht op – en automatische airconditioning met restwarmtebenutting. Door de laatstgenoemde techniek kan de truck 45 minuten lang nadat hij is uitgezet gekoeld of verwarmd worden."

De truck voldoet bovendien aan de strengste milieuwetgeving op het gebied van uitlaatgassen: de Euro 6-norm. Dat zorgt er mede voor dat Almat zich ongestoord door binnensteden kan bewegen. Die mogelijkheid is met oudere voertuigen, die voldoen aan de Euro 5-norm, beperkt.

90% wagenpark Almat is afkomstig van Wensink

De Mercedes-Benz Actros 2742 LENA is niet het eerste voertuig dat Wensink aan Almat levert. Beide partijen doen al lang zaken met elkaar. Zo bestaat het wagenpark van Almat ook uit een aantal Sprinters en Vito’s. Volgens Gerko Roekevisch is 90% van zijn transportvoertuigen afkomstig van Wensink.