Clicky


TLN heeft geen begrip over besluit dieselaccijns Wiebes

TLN heeft geen begrip over besluit dieselaccijns Wiebes
28-05-2014 17:37 | Financieel | auteur De Redactie

ZOETERMEER - De accijnsverhoging wordt niet teruggedraaid. Dit meldt staatssecretaris Wiebes vandaag. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is zeer teleurgesteld in het besluit. "Het is duidelijk dat de staatssecretaris geen oog voor de feiten heeft en alle overweldigende bewijzen over de negatieve effecten van de verhoging naast zich neerlegt", aldus TLN voorzitter Arthur van Dijk. Uit recent onderzoek van TLN onder haar leden bleek dat de accijnsverhoging de staatskas 340 miljoen minder aan opbrengsten oplevert terwijl het kabinet juist rekende op meer inkomsten.

Verlies aan inkomsten

In januari van dit jaar heeft het kabinet de accijns op diesel met 3 eurocent verhoogd. Het kabinet verwacht hiermee in 2014 in totaal 230 miljoen euro aan extra accijnsinkomsten (inclusief personenverkeer) binnen te halen. Op basis van berekeningen van TLN moet circa 90 miljoen euro van deze extra opbrengsten worden opgebracht door de transportsector. Uit een recente inventarisatie van TLN onder haar leden blijkt nu dat Nederlandse transportondernemingen massaal naar het buitenland zijn uitgeweken. Hierdoor wordt er minder in Nederland getankt en loopt de schatkist circa 340 miljoen euro aan accijnsinkomsten mis.

Geen begrip voor besluit

Niet alleen ondernemers in de grensstreek steken massaal de grens over om te tanken. Ook voor ondernemers die verder van de grens zijn gevestigd is het lucratief om over de grens te gaan tanken. Maar er blijft natuurlijk een hele grote groep ondernemers over voor wie het niet loont om in het buitenland te tanken en de extra kosten voor eigen rekening moeten nemen. "Het kabinet snijdt zichzelf lelijk in de vingers en bezorgt de BV Nederland een flinke verliespost", aldus TLN voorzitter Arthur van Dijk.

"Wij hebben de staatssecretaris alle bewijzen gepresenteerd maar desondanks besluit hij om de verhoging niet terug te draaien. Het aantrekken van de economie heeft weliswaar tot gevolg dat de dieselafzet toeneemt, maar toch blijkt uit de TLN-cijfers dat de accijnsverhoging de staat geld kost doordat ondernemers massaal over de grens zijn gaan tanken. De eerste indruk van TLN is dat de staatssecretaris hier onvoldoende rekening mee heeft gehouden. Wij zullen hierover nog zeker met hem in gesprek gaan."

Voorkom nog meer financiële schade

Uit recent onderzoek van TLN blijkt dat door stijgende kosten en achterblijvende vrachtprijzen, veel ondernemers nog steeds in financieel zwaar weer verkeren. Aangezien brandstof circa 30 procent uitmaakt van de totale kosten van een onderneming, komt iedere verhoging van de brandstofprijs keihard aan. Temeer voor de bedrijven die geen mogelijkheid hebben om in het buitenland te tanken.