Clicky


Proef met ultrakorte trekker-oplegger voor melktransport

Proef met ultrakorte trekker-oplegger voor melktransport
27-05-2014 14:10 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

BARNEVELD - Deze week start Transport Groep Noord met het testen van een nieuwe voertuigcombinatie voor het transport van melk van de boerderijen/melkveebedrijven van leden-melkveehouders van FrieslandCampina naar de productielocaties van deze zuivelonderneming. BURG Service bv, bouwer van melktankwagens, heeft in samenwerking met Transport Groep Noord bv (Noordwolde), transportondernemer Udinga (Appelscha) en Volvo-dealer Nijwa (Beilen) de nieuwe combinatie voor de transport van boerderijmelk ontwikkeld.

De nieuwe combinatie wordt in verschillende regio’s getest. Deze testen nemen twee à drie maanden in beslag. Het gaat om een ultrakorte trekker-opleggercombinatie. De Volvo FM-trekker en de tankoplegger hebben samen een lengte van 11.350 mm. Normaal heeft een dergelijke 36 kuub combinatie een lengte van 12.500 tot 14.000 mm. Een korte wielbasis van de trekker (3.300 mm), de korte wielbasis van de oplegger, een 400 mm kortere pompkast waarin pomp, ontluchter en slanghaspel ingenieus zijn weggewerkt, en een grotere binnendiameter van tank zorgen voor een kortere combinatie.

Het totaalgewicht van deze combinatie bedraagt 14.530 kg. Dat is circa 3.000 kg lager dan gangbare combinaties. Een trekker met oplegger kan in één rit zo’n 36.000 liter melk vervoeren. De voorste en achterste as van de oplegger zijn gestuurd door een elektrisch-hydraulisch besturingssysteem van VSE, waarbij de chauffeur voor extra manoeuvreerbaarheid met een joystick de stand van de wielen kan veranderen. Dankzij de korte draaicirkel kan deze trekkeroplegger makkelijker achteruit een inrit insteken, hetgeen de verkeersveiligheid ten goede komt.

Opvallend is verder dat het mangat voorop de tank zit, in plaats van bovenop. Hierdoor is geen trap en loopbordes op de tank nodig. Bovenop is de tank voorzien van automatisch werkende kleppen voor beluchting en ontluchting. Bemonstering en meting van de vullingsgraad gaan elektronisch.

Transport Groep Noord verwacht met deze combinatie een CO2-reductie te bereiken van 19% ten opzichte van motorwagen-aanhangwagencombinaties. Als de testen een succes zijn, zullen meer van dit type trekker-oplegger worden aangeschaft door Transport Groep Noord.

Het nieuwe type melktankwagen van de CIMC Burg Group draagt de merknaam HOBUR en wordt gebouwd bij Burg Service bv in Barneveld