Clicky


Bol.com halveert aantal out of stocks

Bol.com halveert aantal out of stocks
20-05-2014 09:41 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Voorraadoptimalisatie bij bedrijven met een sterk groeiend assortiment, zoals bij bol.com, is erg complex. Om deze groei goed te kunnen managen, heeft bol.com gekozen voor de supply chain oplossing Slim4 van Slimstock. Met behulp van dit softwarepakket halveerde bol.com het aantal out of stocks. Daarbij zijn zowel klantfulfilment als omzet substantieel gestegen.

Na een periode van drie maanden was Slim4 volledig geïntegreerd met het ERP-systeem van de bekende e-tailer. Het assortiment van bol.com, dat inmiddels ruim 8 miljoen actieve SKU’s beslaat, wordt nu effectiever en efficiënter aangestuurd. En met resultaat: in de afgelopen 9 maanden werd het aantal out of stocks bij bol.com gehalveerd. Mede hierdoor steeg de klanttevredenheid en groeide de omzet substantieel.

Uitbreiding mogelijk dankzij juiste tools

Inmiddels bestaat het aanbod consumentenartikelen van bol.com uit tientallen deelassortimenten, waaronder naast boeken en entertainment ook verzorgingsproducten, sieraden, woonartikelen en speelgoed. Bij uitbreiding van het aanbod naar nieuwe markten is de onzekerheid in de aanleverende keten vaak groter dan in vertrouwde branches. Daarom besloot bol.com in zee te gaan met Slimstock, Europees marktleider op het gebied van voorraadoptimalisatie. De supply chain suite Slim4 helpt bol.com de voorraad tijdens piekperioden tijdig op- en af te bouwen. Zo is de voorraad telkens in balans. Hierbij blijven de kosten voor het houden van voorraad zo laag mogelijk met een minimaal risico op misgrijpen. “Met behulp van Slim4 zijn we daarnaast zeer goed in staat te leveren wat de klant wil, wanneer hij of zij dat wil,” vertelt Caspar Kerkvliet, Director Supply Chain & Contracting bij bol.com.

Klanttevredenheid summum in online retail

Met name door een halvering van het aantal out of stocks is de klantfulfilment gestegen tot een goed niveau voor het gehele assortiment. Dit heeft op de korte termijn geleid tot omzetgroei. Veel belangrijker is echter de klantentrouw die resulteert uit de uitmuntende service die bol.com mede dankzij efficiënt voorraadmanagement kan garanderen. “In de online retail zijn tevreden klanten die steeds weer terugkeren het summum”, aldus Kerkvliet.