Clicky


Minister Asscher brengt werkbezoek aan chauffeurs

Minister Asscher brengt werkbezoek aan chauffeurs
20-05-2014 09:36 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

Op de parkeerplaats van het wegrestaurant over de A4 ging minister Asscher maandagmiddag op eigen initiatief  in gesprek met Nederlandse en buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. De minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid kwam uitleggen wat hij het afgelopen jaar heeft gedaan om de zogeheten ‘schijnconstructies’ in de Transport en logistiek aan te pakken.

Precies een jaar geleden beloofde minister Asscher, tijdens een bezoek aan een transportbedrijf, nieuwe wetgeving om de problemen van verdringing in de sector, door goedkopere buitenlandse chauffeurs aan te pakken.

Chauffeur Marco Noordergraaf: “De minister is echt een stuk verder met de wet tegen de schijnconstructies. Na de zomer wordt deze ingediend en dan hopen ze dat deze 1 januari 2015 van kracht is. Hij erkent dat het probleem dan niet meteen is opgelost, maar ze krijgen meer handvatten om controle en naleving te doen.” 

Chauffeur Rob van Elk: “Heel fijn dat hij de tijd neemt met ons in gesprek te gaan. We zijn blij dat hij zich inzet tegen verdringing in de sector, want dat is voor onze toekomst extreem belangrijk.”

Asscher: “Ik heb veel aan het bezoek gehad. Ik werk niet voor papier. Het is goed om de praktijkverhalen te horen. Dat helpt mij bij het maken van beleid. De volgende keer als ik mijn beleid sta te verdedigen, zie ik de gezichten van deze chauffeurs voor me en zeg ik tegen critici ‘ho eens, we hebben die nieuwe wetten nodig’.”

Schijnconstructies

Illegale praktijken zoals postbusondernemingen zijn nog aan de orde van de dag, hoewel sinds 2011 verboden. Dit zijn transportbedrijven die louter worden opgericht om goedkope chauffeurs te werk te stellen vanuit lidstaten met lage lonen. In deze bedrijven vindt feitelijk geen bedrijfsvoering plaats. De chauffeurs verdienen vaak nog niet de helft aan loon van wat ze zouden moeten verdienen onder de Nederlandse cao.

Acties in de transport zetten door

De cao-onderhandelingen voor de Transport en Logistiek zitten al maanden muurvast. “De chauffeurs gaan door met hun acties. Ze eisen een nieuwe cao met een fatsoenlijke loonsverhoging en geen nullijn die werkgeversorganisatie TLN biedt. “Als je de cao van nu en van zeven jaar geleden naast elkaar legt, zijn we er 40 eurocent op vooruit gegaan. Met een gemiddelde prijsstijging van zo’n twee procent per jaar en alle bezuinigingen, kan niemand beweren dat we er als chauffeurs de laatste jaren niet enorm op zijn achteruit gegaan.”