Clicky


Deutsche Post DHL lanceert DHL Parcel met oog op snelgroeiende e-commerce-markt

Deutsche Post DHL lanceert DHL Parcel met oog op snelgroeiende e-commerce-markt
14-05-2014 19:19 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

UTRECHT/BONN - Met het oog op de snel groeiende e-commerce-markt brengt Deutsche Post DHL zijn vervoersactiviteiten op dit vlak onder in ‘DHL Parcel’. In Nederland en België ontstaat daarmee het nieuwe DHL Parcel Benelux, met ruim 6.000 medewerkers waarvan ruim 5.000 in Nederland. Het nieuwe DHL Parcel haalde meteen al enkele grote contracten binnen, waaronder wehkamp.nl en denkt in de nabije toekomst flink meer werkgelegenheid te kunnen bieden.

Benchmark in e-commerce

Dat DHL nu focus aanbrengt in de pakketservice naar consumenten, heeft alles te maken met het succes van het Duitse DHL Paket, het snelst groeiende onderdeel binnen moederbedrijf Deutsche Post DHL (DPDHL). Met een volume van meer dan één miljard pakjes groeide de omzet in Duitsland in 2013 met 8 procent tot een recordniveau van 3.8 miljard euro. Internationaal geldt DHL Paket als benchmark voor succes en innovatie in e-commerce.

In Nederland loopt DHL in het kader van e-commerce al voorop door afleveropties te bieden in tijdvensters van twee tot vier uur, waaronder ook in de avond. Levering kan bovendien plaatsvinden via servicepunten; inmiddels zijn er dat al bijna 1.000. In alle gevallen kan de klant steeds zijn pakket volgen (‘track & trace’) met informatie waar het zich bevindt en wanneer het bezorgd wordt en indien noodzakelijk deze opties bijsturen. In de loop van het jaar start DHL Parcel met de eerste 25 zogenaamde packstations; kluisjes waar consumenten hun pakje kunnen laten bezorgen of laten afhalen.

DHL Parcel beschikt over een geheel nieuwe website, waarop ook de drukbezochte sites als selektvracht.nl en dhlforyou.nl zijn samengebracht. De site is geoptimaliseerd voor mobiel.

Rechtstreekse levering aan consumenten

DHL heeft zijn netwerken voor zakelijke klanten en consumenten gekoppeld. Dat is met name interessant voor bedrijven die aan zowel zakelijke klanten als aan particulieren leveren en zo goederenstromen integraal kunnen managen. En dat bovendien in een grensoverschrijdend netwerk. Met het oog op e-commerce zijn de netwerken volledig ingesteld op services op het vlak van retourlogistiek.

Selektvracht wordt ook DHL

DHL Parcel heeft in Nederland 15 terminals, 121 depots en 1.000 servicepunten voor consumentenbelevering. Het is in sterk gemoderniseerde vorm de voortzetting van het oorspronkelijke Van Gend & Loos-netwerk met dochter Selektvracht, dat sinds 1999 deel uitmaakt van DPDHL. Het netwerk is een van de grootste en modernste in zijn soort, met automatische sorteerinstallaties, een modern wagenpark en met voor het grootste deel eigen rijdend personeel. Met Selektvracht had DHL al een stevige positie in het pakketvervoer naar consumenten. Het werd begin jaren tachtig opgericht als specialist in wat toen de postorderbranche heette en is uitgegroeid tot een toonaangevende vervoerder voor bekende webwinkels. In het kader van de nieuwe strategische inzet op e-commerce wordt de naam Selektvracht de komende tijd vervangen door DHL Parcel.

Het hoofdkantoor van DHL Parcel Benelux is inmiddels gevestigd in Utrecht.

Toppositie in consumentbelevering

De focus op e-commerce past helemaal binnen de nieuwe Strategy 2020, zoals die in april door moederconcern DPDHL is gepresenteerd. De nieuwe CEO van DHL Parcel Benelux is Wouter van Benten: “Deze nieuwe strategie focust vooral op het verkrijgen van een toppositie in consumentbelevering vanuit e-commerce. Het concern beoogt hiermee een verdere winstgroei te realiseren en zijn marktpositie in de Benelux te verstevigen.”