Clicky


ING: Zeehavens rekenen op nieuwe groei

ING: Zeehavens rekenen op nieuwe groei
14-05-2014 09:10 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Na een verdeeld jaar rekenen de Noord-Europese havens op nieuwe overslaggroei in 2014. Terwijl de verwachtingen voor de internationale handel positief zijn, hebben verschillen in energieprijzen en de termijnmarkt een toenemende impact op de overslag. Ook staat de havens intensievere concurrentie in het containervervoer te wachten. Per saldo zal de havenoverslag in Noord-Europa dit jaar naar verwachting met enkele procenten toenemen.

Hoogste groei voor Antwerpen en Hamburg, sterker herstel voor Rotterdam

Van de grote havens hebben Hamburg en Antwerpen het afgelopen jaar met zes procent en vier procent de hoogste overslaggroei weten te realiseren. In Antwerpen kwam de toename vooral van de minerale olie, in Hamburg van de containeroverslag. De Rotterdamse haven bleef hier met een nagenoeg stabiele overslag bij achter. Vijf jaar na de crisis is Rotterdam echter sterker uit het dal geklommen dan de andere havens.

Verschillen in gasprijzen zorgen voor meer kolen en minder ruwe olie

Het afgelopen jaar zorgde groei van droge bulk (met name kolen) vooral in Nederlandse havens voor groei. Door beschikbaarheid van goedkoop schaliegas in de Verenigde Staten is de kolenprijs laag en vinden veel kolen hun weg naar de energiecentrales. Hierdoor groeide de overslag van deze stroom vorig jaar met dubbele cijfers. Tegelijkertijd wordt hierdoor minder ruwe olie in de Europese raffinaderijen verwerkt, wat vooral in Rotterdam een drukkende factor is. Ook in 2014 zal deze ontwikkeling het beeld blijven beïnvloeden.

Containervervoer blijvend op lager groeipad 

Voor het belangrijke containervervoer is de verwachting dat de overslag in de Hamburg – Le Havre range in 2014 met 3% zal toenemen. Antwerpen verwacht met de herstructurering van de vaarschema’s door de top drie rederijen Maersk, MSC en CMA-CGM  meer van de grootste containerschepen te gaan ontvangen ten koste van Rotterdam.

Hier staat tegenover dat de ingebruikname van de Tweede Maasvlakte in de loop van het jaar mogelijk in Rotterdam een gunstig effect zal hebben. Hamburg lijkt daarnaast een sterke positie als ‘transhipmenthaven’ (zee-zeevervoer) in te gaan vullen. Machiel Bode, sectormanager Transport & Logistiek: “Gegeven de grotere overcapaciteit in containerterminals betekent dit dat de onderlinge concurrentie de komende tijd zal toenemen.”